2
Eνατενίσεις
πειαν», κατά τό ψαλμικό λόγιο, «ὁ Κύριος
ἐβασίλευσεν...»
9
, δανείζοντάς του «τήν σάρ-
κα τήν ἀπό αὐτῆς... γεγεννημένην»
10
. Ἔτσι
ἀναδεικνύεται ἡ θεοδόχος Κόρη τῆς Ναζα-
ρέτ «γῆ γόνιμος» καί «γῆ ζωοδότις», προκει-
μένου ἐξ αὐτῆς νά προέλθει ὁ Χριστός τό
κατά σάρκα
11
.
Στό βιβλίο τῆς Ἐξόδου ὁ Θεός ἐντέλλε-
ται διά τοῦ Μωϋσῆ πρός τόν λαό τοῦ Ἰσρα-
ήλ νά προετοιμασθεῖ τρεῖς μέρες σωματικά
καί ψυχικά, γιατί «τῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ κατα-
βήσεται Κύριος ἐπί τό ὄρος Σινᾶ»
12
. «Καί
ἐλάλησε Κύριος πάντας τούς λόγους...»
13
,
«τό δέ ὄρος ἐκαπνίζετο ὅλον... καί ἐξέστη
πᾶς ὁ λαός σφόδρα»
14
καί ἄκουσαν ὅλοι τή
φωνή τοῦ Θεοῦ νά ἐξαγγέλλει τόν Δεκάλογο.
Ὡστόσο, μετά τήν παράδοση τῶν ἐντολῶν,
«φοβηθέντες πᾶς ὁ λαός ἔστησαν μακρό-
θεν. Καί εἶπαν πρός Μωϋσῆν˙ λάλησον σύ
ἡμῖν, καί μή λαλείτω πρός ἡμᾶς ὁ Θεός, μή-
ποτε ἀποθάνωμεν»
15
. Γι’ αὐτό, ἑρμηνεύουν
οἱ Πατέρες, ἄν μόνο τό ἄκουσμα τῆς φωνῆς
τοῦ Θεοῦ προκάλεσε τόν φόβο τοῦ θανάτου
στούςἙβραίους, μπορεῖ κάποιος νάφαντα-
σθεῖ, ποιό τό μέγεθος τῶν ἀρετῶν τοῦ προ-
σώπου τῆςΘεοτόκου, ὥστεαὐτή νάἀξιωθεῖ,
ὄχι μόνο νάἀκούσει, ἀλλά καί νάἀποβεῖ «τό
ἐργαστήριον»
16
τῆς οἰκονομίας τοῦΘεοῦ καί
ἡ «κιβωτός τοῦ Ἁγιάσματός του»
17
;
Εἶναι πάντως χαρακτηριστικά καί τά
ὅσα ἀναφέρει καί ὁ ἅγιος Ἰσαάκ ὁ Σῦρος,
ὅταν ἑρμηνεύει τό μυστήριο τῆς «κενώσε-
ως»
18
ἤ τῆς «μετακενώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου
εἰς ἀνθρωπότητα»
19
, λέγοντας: ὉΛόγος τοῦ
Θεοῦ ἔγινε ἄνθρωπος, δηλαδή κατά πάντα
ὅμοιος μέ μᾶς, πλήν τῆς ἁμαρτίας, ὅπως δι-
δάσκει καί ὁ Μέγας Ἀθανάσιος
20
, ἐξαιτίας
τῆς Θεοτόκου Μαρίας, καί δέν ἦλθε στόν
κόσμο μέ ἄλλο τρόπο, «ἵνα μή ἡ κτίσις τῇ
ἑαυτοῦ θεωρίᾳ καταφλεχθῇ»
21
. Ἔτσι, ὄχι
μόνο τή φύση δέν κατέκαυσε, κατερχόμε-
νος ὁΘεός Λόγος στή γῆ, ἀλλά καί τήνΚόρη
τῆς Ναζαρέτ διακράτησε ἀλώβητη, ἐξαιτί-
ας τοῦ μεγέθους ἀνέπλασε, μέ τήν εὐδοκία
τοῦ Θεοῦ Πατέρα του καί μέ τή συνέργεια
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, «αὐτός δι’ ἑαυτόν τήν
ἀνθρωπίνηνφύσιν του»καί σκήνωσε, ὡςΘε-
άνθρωπος, στήν πανακήρατη μήτρα της
22
.
Aὐτήν τήν κατά πάντα ὁμοιότητα τοῦ
Χριστοῦ μέ τούς ἀνθρώπους, πλήν τῆς
ἁμαρτίας, κατά τόν Μέγα Ἀθανάσιο
23
, τήν
ὀφείλομε οἱ ἄνθρωποι, στήν Παναγία. Γι’
αὐτό καί ἡ ὑπέραγνος Κόρη, ὡς ἐκπρόσω-
πος τῆς ἀνθρωπότητας, ἀποβαίνει, κατά
τόν Μέγα Βασίλειο, «τό ἐργαστήριον τῆς
οἰκονομίας» τοῦ Θεοῦ νά σώσει τόν κόσμο
24
.
Στό πρόσωπο, λοιπόν, καί τῆς Ὑπεραγί-
ας Θεοτόκου λογίζεται τό τοῦ Ἀποστόλου,
«ὅτε ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου»
25
, ἀφοῦ
δι’ αὐτῆς «καί φύσις καί χρόνος καινοτο-
μεῖται»
26
καί ἐπαναγωγή τοῦ ἀνθρώπου καί
τοῦ σύμπαντος κόσμου πρός «τό ἀρχαῖον
κάλλος» ἐγκαινιάζεται.
Γιά τοῦτο, λοιπόν, τό «ἔκπληκτον μυστή-
ριον», τήν Παναγία, ἀναφωνεῖ ὁ πρύτανης
τῶν Θεολόγων Πατέρων, Ἰωάννης ὁ Δαμα-
σκηνός: «Ἡμιλλῶντο οἱ αἰῶνες ποῖος τῇ σῇ
ἐγκαυχήσεται γεννήσει, ἀλλ’ ἐνίκα τῶν αἰώ-
νων τήν ἅμιλλαν ἡ προαιώνιος βουλή τοῦ
Θεοῦ»
27
!
■
6
Α΄ ΤΙΜ. 3,16.
ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,
Πανάριον, 77,
18, PG 42, 665Β.
7
ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ ΑΚΑΘΙΣΤΟΥ,
Α’ Οἶκος.
8
ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,
Ἀγκυρωτός
, 66, PG 43, 136C.
9
ΨΑΛΜ
. 92, 1.
10
ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,
Πανάριον, 77,
18, PG 42, 665Β.
11
ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΝΙΚΑΙΑΣ,
Λόγος εἰς τήν Θεοτόκον,
ἔκδ.
Jugie, Ρώμη 1935, σ. 28.
12
ΕΞΟΔΟΣ
, 19, 11.
13
ΕΞΟΔΟΣ
, 20, 1.
14
ΕΞΟΔΟΣ
, 19, 18.
15
ΕΞΟΔΟΣ
, 20, 19.
16
ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,
Πανάριον
, 69, 51, PG42, 281A.
17
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣΠΑΛΑΜΑΣ,
Ὁμιλία Λ2’,
ΕΠΕ, τόμ. 10, σ. 448.
18
ΦΙΛΙΠ., β’.
19
ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,
Ἀγκυρωτός
, 66, PG43, 136C.
20
Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ,
Ἐπιστολή πρός Ἐπίκτητον ἐπί-
σκοπον Κορινθίων
(παρά Ἐπιφανίου, Πανάριον, 77, 2,
PG42, 645Β.
21
ΙΣΑΑΚ ΣΥΡΟΣ,
Ἅπαντα τά εὑρέντα Ἀσκητικά,
Λειψία
1870, σ. 76.
22
ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ,
Ἀγκυρωτός
, 75, PG43, 157BC.
23
Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ,
Ἐπιστολή πρός Ἐπίκτητον Ἐπί-
σκοπον Κορίνθου,
(παρά Ἐπιφανίου, Πανάριον, 77, 2,
PG42, 645 BC.
4
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ,
Ὁμιλία εἰς τήν ἁγίαν τοῦ Χριστοῦ Γέν-
νησιν,
3, PG31, 1461D-1464A.
25
ΓΑΛ.
δ’ 4.
26
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΕΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ.
27
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ,
Λόγος εἰς τό Γενέσιον τῆς
Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου
Μαρίας,
6,7, PG96, 672C.