ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΎΚΚΟΥ
     
     
  
  


ΘΑΥΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΙΣΤΟ ΑΡΑΒΑ

      Μέχρι των ημερών μας κυκλοφορεί ανάμεσα στους πατέρες του Κύκκου μία εκδοχή ενός θαύματος της Παναγίας με τον άπιστο Άραβα. Η εκδοχή αυτή λέει πως μία ημέρα (πριν πολλά χρόνια) κάποιος Άραβας μπήκε στην εκκλησία του Κύκκου με αναμμένο τσιγάρο και αμέσως τιμωρήθηκε με θάνατο από την Παναγία (κατά την προσωπική διήγηση, που μου μεταβίβασε ο π. Μακάριος Κυκκώτης το 1994).

       Η άλλη όμως εκδοχή, πιο αποδεδειγμένη ιστορικά, βγήκε από τον κάλαμο της Ρωσίδας σλαβολόγου Όλγας Μπελομπρόβα, η οποία πριν επτά χρόνια ανέφερε το θαύμα αυτό σε μία σημαντικότατη μελέτη της για την Εικόνα Κυκκώτισσα στην Κύπρο και τη Ρωσία. Η Μπελομπρόβα έγραψε σχετικά: "Κάποτε ήλθε σ' εκείνη την Αγία μορφή ένας Aραβας και από το τόξο του έριξε το βέλος στο γόνατο της Θεομητορικής Εικόνας και ως εκ θαύματος την ίδια στιγμή έτρεξε αίμα. Ω! Τι μεγάλο θαύμα! Αληθινά από το ξηρό ξύλο ρέει το αίμα της Θαυματουργού Δέσποινας της Θεοτόκου για το ντρόπιασμα των εικονομάχων, που δεν προσκυνούσαν τις άγιες εικόνες. Ο Άραβας κατατρόμαξε και έτρεξε στο σπίτι του, δεν πρόλαβε όμως να φθάσει και πέθανε".

       Στην Κύπρο σήμερα δεν έχουμε καμμία γραπτή μαρτυρία για το θαύμα αυτό, όμως έχουμε στη Ρωσία. Περιγράφοντας την Εικόνα της Παναγίας Κυκκώτισσας, ένα από τα ρωσικά παλαιά κείμενα, μεταξύ άλλων, αναφέρει το εξής: "Η Παναγία (του Κύκκου) κάθεται στον θρόνο και κρατά τον Χριστό στα χέρια και έχει δύο αγγέλους· ένας Άραβας έριξε το βέλος στο γόνατο της Θεοτόκου και έτρεξε αίμα".

       Εκτός των γραπτών μαρτυριών, στη Ρωσία διαφυλάχθηκε μέχρι των ημερών μας μια μοναδική ζωγραφισμένη παράσταση αυτού του θαύματος σε παλαιά εικόνα ρωσικής τέχνης, από την εκκλησία του Ιωάννη του Προδρόμου στην πόλη Τολτσκόφ της Ρωσίας, η οποία σήμερα βρίσκεται στο μουσείο Καλών Τεχνών του Γιάροσλαβ. Η Εικόνα αυτή παρουσιάζει το περιβάλλον του μοναστηριού του Κύκκου και τον Άραβα, που εκτοξεύει το τόξο. Μόλις το βέλος κτύπησε το πόδι της Παναγίας, το αίμα άρχισε να ρέει στο μεταλλικό δοχείο, γύρω στο οποίο βλέπουμε δύο μοναχικά πρόσωπα, ενώ το πλήθος μοναχών παρακολουθεί το θαύμα έντρομο και σε στάση μεγάλης κατάπληξης.