146
Eνατενίσεις
και τηΒαρτζία . Ακολούθως, όμως, το μεν της Βαρ-
τζίας δημεύθηκε από το καθεστώς που προέκυψε
από την Oκτωβριανή επανάσταση του 1917, ενώ
παρόμοια ήταν η τύχη και αυτών της Προύσας και
της Σμύρνης, τα περιουσιακά στοιχεία των οποίων
κατασχέθηκαν από το τουρκικό κράτος, μετά τη
Mικρασιατική καταστροφή του 1922. Tο δε Mετό-
χιο στο Διπλοκιόνιο, σύμφωνα με την παράδοση
των μελών της αδελφότητας, παραχωρήθηκε στο
Oικουμενικό Πατριαρχείο, στις αρχές της δεκαετί-
ας του 1930, αφού η Mονή, λόγω των νέων πολι-
τικών συνθηκών, αδυνατούσε εκ των πραγμάτων
να το διαχειρίζεται
8
.
Tο Mετόχιο στις Σέρρες
Ένα από τα εκτός KύπρουMετόχια της Mονής
Kύκκου για το οποίο δεν σώζονται σχετικά έγγρα-
φα είναι αυτό των Σερρών, το οποίο, όμως, αναφέ-
ρεται από την προφορικήπαράδοση της αδελφότη-
τας, που κατέγραψε, τη δεκαετία του 1920, ο λό-
γιος ιστοριοδίφης Λοΐζος Φιλίππου. Σύμφωνα με
όσα αναφέρει, ο Hγούμενος Kύκκου (1826-1861)
Nεόφυτος, «είχε σπουδάσει εις τας Σέρρας», κατά
την περίοδο που διέμενε στοMετόχιο, το οποίο δια-
τηρούσε ηMονή στην πόλη αυτή
9
.
ONεόφυτος καταγόταναπό τοχωριόΠενταλιά
της Πάφου και ήταν ανεψιός του εκτελεσθέντος
από τους Tούρκους κατακτητές, κατά τα τραγικά
γεγονότα του Iουλίου 1821, Hγουμένου Kύκκου
(1819-1821) Iωσήφ. Eθεωρείτο λόγιος, ενώ γνώρι-
ζε πολύ καλά και την τουρκική γλώσσα. Aνάμεσα
δε στα κατάλοιπά του, που διαφυλάχθηκαν στο
Aρχείο της Mονής, περιλαμβάνεται και χειρόγρα-
φος κώδικας με κείμενα θεολογικού περιεχομέ-
νου, που είναι ενδεικτικός των πνευματικών του
ενδιαφερόντων. O Nεόφυτος, σχεδόν αμέσως μετά
την ανάληψη της ηγουμενίας, το 1826, μετέβη
στην Kωνσταντινούπολη, όπου με τη βοήθεια του
Oικουμενικού Πατριαρχείου διεκδίκησε, με αρκε-
τή επιτυχία, τη συληθείσα το 1821 περιουσία της
Mονής της μετανοίας του. Στη συνέχεια εργάστη-
κε με σύνεση και μεθοδικότητα και κατάφερε να
ξαναδώσει στηMονήΚύκκου τηνπαλιά της αίγλη.
Aπεβίωσε στις 23Mαρτίου 1861
10
.
Έμμεση μαρτυρία για επάνδρωσή του Mετο-
χίου με Kυκκώτη μοναχό αποτελεί η συμπερίλη-
ψη του Iερομόναχου Mελέτιου Kυκκώτη ανάμεσα
στους συνδρομητές βιβλίου, που εξεδόθη το 1826
στην Πέστη, με τη σημείωση ότι ήταν πνευματι-
κός των κατοίκων των Σερρών. Πρόκειται για το
βιβλίο «Eπιτομή Φυσικής Iστορίας, μεταφρασθεί-
σα παρά Γεωργίου Δ. Kλειδούς», που εκδόθηκε με
δαπάνη του έμπορου Γεωργίου Δ. Zήση
11
. Για το
Mετόχιο δεν έχουμε υπόψη μας οποιαδήποτε άλλα
στοιχεία, όπως για παράδειγμα για τον τρόπο που
περιήλθε στην κυριότητα της Mονής, αν αποτελεί-
το μόνο από κτηματική περιουσία ή αν περιελάμ-
βανε κάποιο μοναστηριακό κατάλυμα με προσκυ-
νητάρι ή μικρό ναό. Ίσως η αναμενόμενη έκδοση
των εγγράφων, που φυλάσσονται στο πλούσιο
Aρχείο της Mονής, να μας διαφωτίσει για την ιστο-
ρία του, οπότε και θα επανέλθουμε, στην περίπτω-
ση που εντοπιστούν σαφέστερες μαρτυρίες.
Είναι αξιοσημείωτο ότι στην πόλη των Σερρών
έζησε τουλάχιστον από το 1859 ο Κύπριος Επίσκο-
7
Aριστοτέλη Παλαιολόγου, «H εν Kύπρω Iερά Mονή Kύκκου. Iστορική περιγραφή», στον τόμο: Kωνσταντίνου Σκόκου,
Eθνικόν Hμερολόγιον. Xρονογραφικόν, Φιλολογικόν και Γελοιογραφικόν,
τ. 19ος, Aθήνα 1904, σ. 353-365. Tο κείμενο αυτό
αναδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα
Φωνή της Kύπρου,
15/28.11.1903, 29/12.12.1903 [= Kωστή Kοκκινόφτα,
H Iερά Mονή
Kύκκου στον κυπριακό τύπο
(1878-1899), Λευκωσία 1999, σ. 321-332].
8
Θεόδουλου Kαλλίνικου,
Mέγα θεωρητικόν της εκκλησιαστικής βυζαντινής μουσικής,
Λευκωσία 1977, σ. 123.
9
Λοΐζου Φιλίππου,
H Eκκλησία Kύπρου επί Tουρκοκρατίας,
Λευκωσία 1975, σ. 290. Για το σχολείο, που λειτουργούσε στα
τέλη του 18ου - αρχές 19ου αιώνα στις Σέρρες, περίοδο κατά την οποία αναφέρεται ότι φοίτησε σε αυτό ο Νεόφυτος, βλ.
Τρύφωνος Ευαγγελίδη,
ΗΠαιδεία επί Τουρκοκρατίας,
τ. Α
’
, Αθήνα 1936, σ. 140-141.
10
Για τον Hγούμενο Nεόφυτο βλ. Θεοχάρη Σταυρίδη, «Oι Hγούμενοι της Iεράς Mονής Kύκκου: Προσωπογραφική μελέ-
τη»,
Eπετηρίδα Kέντρου Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου 7
(2006) 53-55· K. Kοκκινόφτα, H Mονή Kύκκου στο Aρχείο της
Aρχιεπισκοπής Kύπρου, ό.π., σ. 159-166.
11
ΓιώργουMύαρη, «Kυκκώτες συνδρομητές σε βιβλία τουMείζονος Eλληνισμού από την περίοδο του Διαφωτισμού ως τα
μέσα του εικοστού αιώνα»,
Eπετηρίδα KέντρουMελετών Iεράς Mονής Kύκκου
5 (2001) 546.