Background Image
Previous Page  144 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 144 / 196 Next Page
Page Background

142

Eνατενίσεις

ωρητής,

Tom H. Baggaley,

έκαμε μία τελευταία

προσπάθεια, παρουσιάζοντας στοιχεία που κατα-

δείκνυαν ότι μια γενική συντήρηση του ΚΚΣ θα

απαιτούσε £390.000. Το τέλος ήταν αναπόφευκτο,

αφού η φθορά άγγιζε τα όρια ασφαλείας

·

παράλ-

ληλα, στα μέσα του 1950 οι μισθοί των δημοσίων

υπαλλήλων αυξήθηκαν σημαντικά, φθάνοντας το

70% των εξόδων του ΚΚΣ

·

σε μια τελευταία προ-

σπάθεια, η κυβέρνηση εξέδωσε το Νοέμβριο

του 1950 ανακοίνωση που αφορούσε το μέλ-

λον του ΚΚΣ, ζητώντας εισφορές £400.000

για μια γενική επιδιόρθωση τουΚΚΣ.

Παρά τις αντιδράσεις, δεν υπήρξε η

απαιτούμενη προσφορά. Έτσι, η κυβέρ-

νηση εξέδωσε μια τελευταία ανακοίνωση

στις 10 Νοεμβρίου 1951 για οριστικό τερ-

ματισμό του ΚΚΣ. Ακολούθησαν απεργίες,

ωστόσο το κύκνειο άσμα ακούστηκε από

την ατμομηχανή 12 - που είχε ρυμουλκή-

σει και το πρώτο-πρώτο τραίνο το 1905 - τη

Δευτέρα, 31 Δεκεμβρίου 1951: το τελευταίο

τραίνο αναχώρησε στις 14:57 από το σταθ-

μό της Λευκωσίας για να φτάσει στις 16:38

στο σταθμό της Αμμοχώστου. Ακολούθησε σεμνή

τελετή.

Τέλος εποχής

Μετά την ολοκλήρωση των επισημοτήτων άρ-

χισε η αποσυναρμολόγηση με τις μεγάλες εφοδιο-

φόρες Kitson: από το Καλό Χωριό στη Λευκωσία

και από τη Λευκωσία στην Αμμόχωστο, διαδικα-

σία που διάρκεσε μέχρι το Μάρτιο του 1952. Ξη-

λώθηκαν οι ράγες και όλες οι ατμομηχανές - πλην

της Νο 1 και της 31 - καθώς και το τροχαίο υλικό

κομματιάστηκαν με πυρσούς οξυασετυλίνης. Τον

Οκτώβριο του 1952 ανακοινώθηκε δημοπρασία

στη Cyprus Gazette και ό,τι απέμεινε πωλήθη-

κε στην εταιρεία

Meyer Newman & Co.,

για το

ποσό των £65.626

·

η μεταφορά στην Ιταλία έγινε

με τα ατμόπλοια Mar Corrusco και Verax, μεταξύ

14 Μαρτίου και 2 Απριλίου 1953. Την πιο δελεα-

στική προσφορά έκαμε η εταιρεία

P.I.O. Nahum:

μετά από διεξοδικό έλεγχο, δεδομένης της αυξημέ-

νης ζήτησης για άχρηστα μέταλλα στις χώρες του

ανατολικού μπλοκ, αποκλείστηκε επειδή υπήρχε

εύλογη υποψία ότι προοριζόταν για κομμουνιστι-

κή χώρα!

ΗΑτμομηχανή1αγοράστηκε τοΜάιο του1953

και διατηρήθηκε ως ενθύμιο έξω από το σταθμό

Αμμοχώστου. Το 1968 επισκευάστηκε από τηΜοί-

ρα Μεταφορών της ΟΥΝΦΙΚΥΠ στη Λευκωσία.

Το 1972 η

Ηλικιωμένη Κυρία

μεταφέρθηκε στο ερ-

γαστήριο της 48

ης

Διοίκησης των Βασιλικών Ηλε-

κτρομηχανολόγων Μηχανικών στη Δεκέλεια και,

με ευθύνη του

Ταγματάρχη Barry S. Turner

αποσυναρμολογήθηκε και επιδιορθώθηκε, ενώ ξα-

ναβάφτηκε στα αρχικά της χρώματα και επανατο-

ποθετήθηκε έξω από το σταθμό Αμμοχώστου, όπου

παραμένει μέχρι σήμερα - τουρκοκρατούμενη.

Ηεστία της Ατμομηχανής 41 χρησιμοποιήθηκε

ως αποτεφρωτήρας για την Επαρχιακή Διοίκηση

Αμμοχώστου, ενώ η Ατμομηχανή 31 μεταφέρθηκε

το1953στημάντραάχρηστωνμετάλλωντουEddie

Isseyegh έξω από τη Λευκωσία και κομματιάστηκε

δέκα χρόνια μετά. Τμήμα της σιδηρογραμμής απο-

τέλεσε την παλαιά περίφραξη του συγκροτήματος

τουΡΙΚστηνΑγλαντζιά, ενώ δύο λέβητες παραχω-

ρήθηκαν στο μεγάλο πλυντήριο του Γενικού Νο-

σοκομείου Λευκωσίας. Αρκετά βαγόνια αγοράστη-

καν από ντόπιους, αποκτώντας καινούργιες και εν-

διαφέρουσες χρήσεις (υπόστεγα κήπων, κοτέτσια,

τροχόσπιτα, χοιροστάσια, ακόμη και βεστιάρια), ο

δε εξοπλισμός διαμοιράστηκε σε εφτά κυβερνητικά

τμήματα. Οι υπάλληλοι εργοδοτήθηκαν σε κρατι-

κές και ημικρατικές υπηρεσίες.

Το Νοέμβριο του 1953 γίνονταν σκέψεις για

ένα νέο δρόμο Λευκωσίας-Αμμοχώστου, ο οποίος

- με εξαίρεση το τμήμα Αγκαστίνα-Γαϊδουράς - θα

περνούσε πάνω από την παλαιά σιδηρογραμμή. Ο

δρόμος απλώς στρώθηκε, μέχρι που οι διαπραγμα-

τεύσεις για την Ανεξαρτησία έφτασαν σε αδιέξοδο

τον Ιούνιο του 1960: οι Βρετανοί αρνούνταν να με-

τακινηθούν 500 μέτρα νότια, έτσι ώστε ο υπάρχων

δρόμος Λευκωσίας-Αμμοχώστου να μείνει στην

κυριότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η χρυσή

τομή βρέθηκε όταν η βρετανική κυβέρνηση πλή-

ρωσε £700.000 για να κτιστεί ένας νέος αυτοκινη-

τόδρομος ανάμεσα στην παλιά δενδροφύτευση,

Το εγκαταλελειμμένο μηχανοστάσιο και υπόστεγο

μηχανών (1952)