Background Image
Previous Page  141 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 141 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

139

κή για την ονομασία του ΚΚΣ. Τέλος, με τον ΚΚΣ

συνδέονταν, μέσω λεωφορείου, ο Τ/Κ Δήμος Λεύ-

κας (1929) και ο Ε/ΚΔήμος Λευκονοίκου (1932).

Διάφορα γεγονότα

ΟΚΚΣυπήρξε «μάρτυρας» διαφόρων περιστα-

τικών και ενδιαφερόντων γεγονότων που σημάδε-

ψαν τη νεώτερη κυπριακή ιστορία, μερικά από τα

οποία μπορεί να μας ξενίζουν:

l

Το Δεκέμβριο του 1905 στη γωνιά ενός βαγονιού

καθόταν καλυμμένη μια χανούμισσα, με αποτέλε-

σμα οι άνδρες συνεπιβάτες να διαταχθούν να εγκα-

ταλείψουν το βαγόνι.

l

Τον Οκτώβριο του 1907 ο τότε Υφυπουργός

Αποικιών,

Winston Churchill,

μεταφέρθηκε με

τα τραίνα του ΚΚΣ. Κατά την επίσκεψή του οι κά-

τοικοι της Λεύκας ζήτησαν όπως ο σιδηρόδρομος

περιλάβει και την κωμόπολή τους, για να εξασφα-

λιστεί η έγκαιρη μεταφορά των εσπεριδοειδών.

l

Γύρω στα 1908 μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς

Γάλλοι περιηγητές στη Λευκωσία, οι οποίοι - κατά

τα κουτσομπολιά της εποχής - είδαν θέατρο χωρίς

θίασο, μουσείο χωρίς αρχαιότητες και αρχιεπισκο-

πικό θρόνο χωρίς Αρχιεπίσκοπο!

l

Τον Οκτώβριο του 1917 οι σιδηροδρομικές εγκα-

ταστάσεις της Αμμοχώστου φωτογραφήθηκαν από

γερμανικό αεροσκάφος, σε μια από τις πρώτες αε-

ροφωτογραφίες.

l

Τον Οκτώβριο του 1930 με τον ΚΚΣ ταξίδεψε ο

Υφυπουργός Αποικιών,

DrummondShiels

·

η άφι-

ξή του στο σταθμό Λευκωσίας μαγνητοσκοπήθηκε.

l

Τον Οκτώβριο του 1931, εν μέσω των Οκτωβρι-

ανών γεγονότων, ξηλώθηκαν 3 μίλια τηλεφωνι-

κού καλωδίου και 120 υάρδες σιδηρογραμμής στο

Τραχώνι Κυθρέας, αφού ο σιδηρόδρομος θεωρείτο

αποικιοκρατικό σύμβολο.

l

Ως αντίποινα για τη ρίψη τενεκέδων από μερί-

δα χωρικών στον έφιππο Κυβερνήτη,

Sir Ronald

Storrs,

ο σταθμός Ευρύχου έκλεισε οριστικά στις

31 Δεκεμβρίου 1931

2

.

l

Μεταξύ 1937-1941 ο ΚΚΣ μετέφερε άσφαλτο για

την κατασκευή του «αντιπάλου» του, του παλαιού

δρόμου Λευκωσίας-Αμμοχώστου.

l

Κατά τονΑ’ και Β’ ΠαγκόσμιοΠόλεμο οΚΚΣμε-

τέφερε βρετανικά, ινδικά και νεοζηλανδικά στρα-

τεύματα από και προς τα λιμάνια Αμμοχώστου και

Ξερού και τον αερολιμένα της Λευκωσίας.

l

Περιστασιακά χρησιμοποιούνταν καμήλες για

τη συλλογή βαγονιών από τις διάφορες στάσεις

και τη μεταφορά τους στη Λευκωσία, για το σχη-

ματισμό κανονικής αμαξοστοιχίας.

l

Κατά το Β

ΠαγκόσμιοΠόλεμο οΚΚΣ αποτελού-

σε συχνό στόχο της αεροπορίας τουΆξονα

·

τοΜάιο

του 1941 ιταλικό αεροσκάφος βομβάρδισε, ευτυ-

χώς χωρίς θύματα, το σταθμό Λευκωσίας.

l

Μεταξύ 1946-1949 ο ΚΚΣ χρησιμοποιήθηκε

για τη μεταφορά μεγάλου τμήματος των 52.384

Εβραίων προσφύγων από το λιμάνι της Αμμοχώ-

στου προς το στρατόπεδο συγκέντρωσης στον Κα-

ράολο, βορείως της Αμμοχώστου.

l

Λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα του 1950 οι

καταρρακτώδεις βροχές παρέσυραν τέσσερα μίλια

σιδηρογραμμής· η ζημιά αποκαταστάθηκε 27 ημέ-

ρες μετά. Μικρότερης έκτασης ζημιές από πλημ-

μύρες παρατηρήθηκαν το Νοέμβριο και Δεκέμβριο

του 1905, καθώς και το Νοέμβριο του 1951.

Τα δρομολόγια ήσαν αρκετά τυπικά και οι κα-

θυστερήσεις σχετικά μικρές. Η απόσταση

Αμμόχω-

στος-Λευκωσία

διαρκούσε 2-3 ώρες, αναλόγως των

στάσεων, η απόσταση Μόρφου-Λευκωσία περίπου 2

ώρες, ενώη απόσταση

Μόρφου-Καλό Χωριό

περίπου

1 ώρα. Συνήθως υπήρχαν δύο πρωινά και ένα ή δύο

απογευματινάτραίναγιατοΤμήμα1και από έναγια

τα Τμήματα 2 και 3. Το ταξίδι με τις ξύλινες επιβα-

τάμαξες δεν ήταν αναπαυτικό, επειδή δεν υπήρχαν

διευκολύνσεις θέρμανσης και κλιματισμού, ούτε

υπήρχε χώρος να απλώσεις τα πόδια σου, ενώ συχνά

μαζί με τους επιβάτες μεταφέρονταν ζώα.

2

Οι χωρητικές αρχές Ευρύχου, Κοράκου και Τεμπριάς αιτήθηκαν την επαναλειτουργία του σταθμού, μάταια.

Ένστολοι υπάλληλοι του ΚΚΣ