Background Image
Previous Page  138 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 196 Next Page
Page Background

136

Eνατενίσεις

στο Τμήμα 1. Τα 24 μίλια του Τμήματος 2 κόστι-

σαν £34.731 και δόθηκαν επίσημα στην κυκλοφο-

ρία στις 31 Μαρτίου 1907, αν και χρησιμοποιού-

νταν ήδη από το Νοέμβριο του 1906.

Ωστόσο, τρία χρόνια μετά ο σιδηρόδρομος λει-

τουργούσε με ζημιές, δημιουργώντας προβληματι-

σμό για τη μελλοντική του ανάπτυξη. Το 1910 ο

εμπειρογνώμονας

Frank Bedford Glasier

ανέ-

λαβε μια μελέτη για το μέλλον του ΚΚΣ, η οποία

δημοσιεύθηκε στις 21 Ιανουαρίου 1913: ανάμεσα

σε άλλα, εισηγείτο την τοποθέτηση του τερματι-

κού σταθμού στην Ευρύχου (μια συμβουλή του

Γενικού Διευθυντή και Αρχιμηχανικού,

George

Bert Day

), για εκμετάλλευση των προϊόντων της

Σολέας και της Λεύκας, αλλά και με προοπτική

επέκτασης προς το Τρόοδος.

Υπό πίεση για την ολοκλήρωση της γραμμής,

τοΝομοθετικόΣυμβούλιο ενέκρινε τηνκατασκευή

του Τμήματος 3

(Μόρφου-Ευρύχου, 15 μίλια)

τον

Ιούνιο του 1913

·

η διαδρομή σχεδιάστηκε μεταξύ

Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, ενώ οι χωματουργικές και οι-

κοδομικές εργασίες ξεκίνησαν το Νοέμβριο. Το Νο-

έμβριο του 1914 λειτουργούσε μέχρι το Καλό Χωριό

Λεύκας, ενώ η γραμμή μέχρι την Ευρύχου δόθηκε

στην κυκλοφορία στις 14 Ιουνίου 1915. Η διαδρομή

μετά τηνΠεντάγυια ήταν ηπιο τραχιά, εξαιτίας της

ανωφέρειας του εδάφους. Το Τμήμα 3 κόστισε τε-

λικώς £31.683, αντί των £21.800 που είχαν αρχικά

υπολογιστεί, και η μόνη ουσιαστική του συνεισφο-

ρά υπήρξε στα χρόνια του Α’ ΠαγκοσμίουΠολέμου

(1914-1918), καθώς και κατά τους καλοκαιρινούς

μήνες, όταν ο Κυβερνήτης και το προσωπικό του

μεταφέρονταν από τηνΕυρύχου στο Τρόοδος.

Με την ολοκλήρωση των 76 μιλίων (122

Km) του ΚΚΣ, το συνολικό κόστος ανήλθε στις

£199.367, ποσό πουπαρέμεινε σχεδόν σταθερό καθ’

όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του και έφθασε

στις £210.316 μεταξύ 1948-1951.

Ο ΚΚΣ σε λειτουργία

Η ύπαρξη σιδηροδρόμου στην Κύπρο για 46

περίπου χρόνια μπορεί να φαίνεται στους νεώτε-

ρους εξωπραγματική, ωστόσο αποτελούσε μία κα-

θημερινή πραγματικότητα για όσους ζούσαν ή/και

εργάζονταν στις περιοχές από τις οποίες διερχόταν.

Υπήρχαν συνολικά 39 σταθμοί, στάσεις και πα-

ρακαμπτήριοι. ΟΚΚΣ κατείχε τη γη 16-33 ft δεξιά

και αριστερά της σιδηρογραμμής, η οποία ήταν εν

μέρει περιφραγμένηκαι ενμέρει δεντροφυτεμένη.

Οι στάσεις ήταν διαρθρωμένες ως εξής (οι αποστά-

σεις είναι σε μίλια, με σημείο αναφοράς το σταθμό

Αμμοχώστου):

# ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣΤΑΣΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΗ

ΔΙΑΚΛΑΔΩΣΗΛΙΜΑΝΙΟΥ (1904-1953)

1 Λιμάνι Αμμοχώστου

0,9875

ΤΜΗΜΑ 1 (1905-1951)

2

ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ

0

3 Δημοτική αποθήκη

1,0125

4 Αγγλική στάση

1,5625

5 Έγκωμη

4,4375

6 Στύλλοι

7,7

7 Γαϊδουράς

9,2625

8

ΣΤΑΘΜΟΣΠΡΑΣΤΕΙΟΥ

11,925

9 Πυργά

13,875

10 Γέναγρα

15,825

11 Βιτσάδα

18,7

12 Μαραθόβουνος/Μουσουλίτα 20,4375

13

ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΓΚΑΣΤΙΝΑΣ

22,35

14 ΚουρούΜοναστήρι

24,0375

15 ΈξωΜετόχι

25,825

16 Επηχώ

27,25

17

ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΡΑΧΩΝΙΟΥ

28,5625

18 ΜιαΜηλιά

32,0875

19 Καϊμακλί

34,7875

20

ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

35,75

ΤΜΗΜΑ 2 (1907-1951)

21 Άγιος Δομέτιος (Ιππόδρομος)

38,2625

22 Αεροδρόμιο

41,55 *

ΤΜΗΜΑ 2 (1907-1948)

23 Γερόλακκος

43,225

24

ΣΤΑΘΜΟΣ

ΚΟΚΚΙΝΟΤΡΙΜΙΘΙΑΣ

47,0875

25 Δένεια

51

Τα εγκαίνια του σταθμού της Μόρφου (1907)