136
Eνατενίσεις
στο Τμήμα 1. Τα 24 μίλια του Τμήματος 2 κόστι-
σαν £34.731 και δόθηκαν επίσημα στην κυκλοφο-
ρία στις 31 Μαρτίου 1907, αν και χρησιμοποιού-
νταν ήδη από το Νοέμβριο του 1906.
Ωστόσο, τρία χρόνια μετά ο σιδηρόδρομος λει-
τουργούσε με ζημιές, δημιουργώντας προβληματι-
σμό για τη μελλοντική του ανάπτυξη. Το 1910 ο
εμπειρογνώμονας
Frank Bedford Glasier
ανέ-
λαβε μια μελέτη για το μέλλον του ΚΚΣ, η οποία
δημοσιεύθηκε στις 21 Ιανουαρίου 1913: ανάμεσα
σε άλλα, εισηγείτο την τοποθέτηση του τερματι-
κού σταθμού στην Ευρύχου (μια συμβουλή του
Γενικού Διευθυντή και Αρχιμηχανικού,
George
Bert Day
), για εκμετάλλευση των προϊόντων της
Σολέας και της Λεύκας, αλλά και με προοπτική
επέκτασης προς το Τρόοδος.
Υπό πίεση για την ολοκλήρωση της γραμμής,
τοΝομοθετικόΣυμβούλιο ενέκρινε τηνκατασκευή
του Τμήματος 3
(Μόρφου-Ευρύχου, 15 μίλια)
τον
Ιούνιο του 1913
·
η διαδρομή σχεδιάστηκε μεταξύ
Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, ενώ οι χωματουργικές και οι-
κοδομικές εργασίες ξεκίνησαν το Νοέμβριο. Το Νο-
έμβριο του 1914 λειτουργούσε μέχρι το Καλό Χωριό
Λεύκας, ενώ η γραμμή μέχρι την Ευρύχου δόθηκε
στην κυκλοφορία στις 14 Ιουνίου 1915. Η διαδρομή
μετά τηνΠεντάγυια ήταν ηπιο τραχιά, εξαιτίας της
ανωφέρειας του εδάφους. Το Τμήμα 3 κόστισε τε-
λικώς £31.683, αντί των £21.800 που είχαν αρχικά
υπολογιστεί, και η μόνη ουσιαστική του συνεισφο-
ρά υπήρξε στα χρόνια του Α’ ΠαγκοσμίουΠολέμου
(1914-1918), καθώς και κατά τους καλοκαιρινούς
μήνες, όταν ο Κυβερνήτης και το προσωπικό του
μεταφέρονταν από τηνΕυρύχου στο Τρόοδος.
Με την ολοκλήρωση των 76 μιλίων (122
Km) του ΚΚΣ, το συνολικό κόστος ανήλθε στις
£199.367, ποσό πουπαρέμεινε σχεδόν σταθερό καθ’
όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του και έφθασε
στις £210.316 μεταξύ 1948-1951.
Ο ΚΚΣ σε λειτουργία
Η ύπαρξη σιδηροδρόμου στην Κύπρο για 46
περίπου χρόνια μπορεί να φαίνεται στους νεώτε-
ρους εξωπραγματική, ωστόσο αποτελούσε μία κα-
θημερινή πραγματικότητα για όσους ζούσαν ή/και
εργάζονταν στις περιοχές από τις οποίες διερχόταν.
Υπήρχαν συνολικά 39 σταθμοί, στάσεις και πα-
ρακαμπτήριοι. ΟΚΚΣ κατείχε τη γη 16-33 ft δεξιά
και αριστερά της σιδηρογραμμής, η οποία ήταν εν
μέρει περιφραγμένηκαι ενμέρει δεντροφυτεμένη.
Οι στάσεις ήταν διαρθρωμένες ως εξής (οι αποστά-
σεις είναι σε μίλια, με σημείο αναφοράς το σταθμό
Αμμοχώστου):
# ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣΤΑΣΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΗ
ΔΙΑΚΛΑΔΩΣΗΛΙΜΑΝΙΟΥ (1904-1953)
1 Λιμάνι Αμμοχώστου
0,9875
ΤΜΗΜΑ 1 (1905-1951)
2
ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ
0
3 Δημοτική αποθήκη
1,0125
4 Αγγλική στάση
1,5625
5 Έγκωμη
4,4375
6 Στύλλοι
7,7
7 Γαϊδουράς
9,2625
8
ΣΤΑΘΜΟΣΠΡΑΣΤΕΙΟΥ
11,925
9 Πυργά
13,875
10 Γέναγρα
15,825
11 Βιτσάδα
18,7
12 Μαραθόβουνος/Μουσουλίτα 20,4375
13
ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΓΚΑΣΤΙΝΑΣ
22,35
14 ΚουρούΜοναστήρι
24,0375
15 ΈξωΜετόχι
25,825
16 Επηχώ
27,25
17
ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΡΑΧΩΝΙΟΥ
28,5625
18 ΜιαΜηλιά
32,0875
19 Καϊμακλί
34,7875
20
ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
35,75
ΤΜΗΜΑ 2 (1907-1951)
21 Άγιος Δομέτιος (Ιππόδρομος)
38,2625
22 Αεροδρόμιο
41,55 *
ΤΜΗΜΑ 2 (1907-1948)
23 Γερόλακκος
43,225
24
ΣΤΑΘΜΟΣ
ΚΟΚΚΙΝΟΤΡΙΜΙΘΙΑΣ
47,0875
25 Δένεια
51
Τα εγκαίνια του σταθμού της Μόρφου (1907)