Background Image
Previous Page  139 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

137

26 Αυλώνα

52,825

27 Περιστερώνα

54,2125

28 Κατωκοπιά

56,0875

29 Αργάκι

57,25

30 ΣΤΑΘΜΟΣΜΟΡΦΟΥ

59,1875

ΤΜΗΜΑ 3 (1915-1948)

31 Νικήτας

62,125

32 Πάρατζιης (για Πραστειό)

63,15

33 Καζιβερά

64,3

34 Πεντάγυια

66,45

35 Διασταύρωση Καρκώτη

68

36 ΣΤΑΘΜΟΣΚΑΛΟΥ ΧΩΡΙΟΥ 69,8

ΤΜΗΜΑ 3 (1915-1932)

37 Σκουριώτισσα

70,85

38 Φλάσου

72,6

39

ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΥΡΥΧΟΥ

74,55

Δεν συνυπήρχαν όλες οι στάσεις χρονικά, ενώ

μερικές εξυπηρετούσαν μόνο επιβάτες ή φορτία.

Οι πλείστοι σταθμοί ήταν εξοπλισμένοι με μια πε-

ριστροφική πλάκα, καθώς ο ΚΚΣ αποτελείτο από

μονή σιδηρογραμμή. Οι στάσεις βρίσκονταν κατά

κανόνα σε απόσταση από τον οικισμό που εξυπη-

ρετούσαν, όντας έτσι προσβάσιμες και στα γειτο-

νικά χωριά.

Οι σημαντικότεροι σταθμοί βρίσκονταν στην

Αμμόχωστο, τηΛευκωσία, τηΜόρφου και την Ευ-

ρύχου, ενώ οι κυριότεροι ενδιάμεσοι σταθμοί ήσαν:

Πραστειό Μεσαορίας, Γέναγρα, Αγκαστίνα, Τρα-

χώνι Κυθρέας, Κοκκινοτριμιθιά και Καλό Χωριό

Λεύκας. Το διοικητικό κέντρο τουΚΚΣ βρισκόταν

στην Αμμόχωστο, παρά το Γενικό Νοσοκομείο.

Ο ΚΚΣ διέθετε συνολικά 12 ατμομηχανές

1

, 17

επιβατάμαξες (α’ τάξη: 3, β’ τάξη: 6 και γ’ τάξη: 8)

και περί τα 100 βαγόνια και φορτάμαξες πολλα-

πλών χρήσεων, 50 εκ των οποίων αγοράστηκαν

από την Αίγυπτο και την Παλαιστίνη. Υπήρχαν

ειδικά βαγόνια για τη μεταφορά νερού, ζώων, ξυ-

λείας, γεωργικών προϊόντων, εμπορευμάτων και

πυρομαχικών, ενώ μερικά βαγόνια χρησιμοποι-

ούνταν για τη μεταφορά μεταλλεύματος. Ο ΚΚΣ

διέθετε επίσης καμιά εικοσαριά πετρελαιοκίνητες

αυτοκινητάμαξες για διοικητικούς σκοπούς (επι-

θεωρήσεις, μεταφορά ταχυδρομείου, μισθοδοσία

υπαλλήλων κτλ), ενίοτε δε μισθώνονταν σε τρί-

τους (μεταφορά στο γήπεδο του γκολφ, σχολικές

διαδρομές κτλ). Η εισαγωγή τους φαίνεται πως

αποτελούσε απάντηση στις αξιόπιστες και αντα-

γωνιστικές πλέον οδικές συγκοινωνίες, ενώ από

το 1930 διέθετε και ένα μικρό στόλο από πετρελαι-

οκίνητα λεωφορεία Ford.

Το ΓενικόΔιευθυντή/Επιθεωρητή επικουρού-

σε μια μικρή ομάδα από Βρετανούς και Κύπριους,

οι οποίοι είχαν την ευθύνη για το μηχανικό τμή-

μα, το λογιστήριο, την αποθήκη, την κυκλοφορία,

τις προμήθειες, τα έργα και τους λέβητες και προ-

ΐσταντο των ένστολων Ελληνοκυπρίων, Τουρκο-

κυπρίων και Αρμενοκυπρίων υπαλλήλων.

Στον ΚΚΣ εργοδοτούνταν συνήθως περί τα

200-250 άτομα, αναλόγως των οικονομικών, που

ήσαν οργανωμένοι στη

Συντεχνία Σιδηροδρομι-

κών Υπαλλήλων

. Είχαν έντονη συνδικαλιστική

δράση και συμμετοχή σε μικρές και μεγάλες απερ-

γίες το 1938, 1940, 1941 (σχετικά με τη μισθοδοσία

και τις αποδοχές), 1946 και 1951 (υπέρ της συνέ-

χισης της λειτουργίας). Η σημαντικότερη απεργία

σημειώθηκετοΜάρτιοτου1944, όταν1.500κυβερ-

νητικοί εργάτες κατήλθαν σε 23ήμερη παγκύπρια

απεργία, απαιτώντας την αναπροσαρμογή των με-

ροκάματων τους αναλόγως του τιμάριθμου. Κατά

την απεργία τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά,

δεν εκδόθηκαν εφημερίδες και δεν λειτούργησαν

τα μεταλλεία και ο κυβερνητικός σιδηρόδρομος.

*. Το 1940 κατασκευάστηκε μια βοηθητική σιδηρογραμμή (0,317 μίλια) στα βορειοανατολικά του νεόκτιστου Διεθνούς

Αεροδρομίου Λευκωσίας, ενώ παράλληλα λειτούργησε και η ομώνυμη στάση.

1

Οι ατμομηχανές ήσαν συνήθως σκουρόχρωμες με κάποια κόκκινα ή κίτρινα τμήματα. ΗΑτμομηχανή 1 ήταν κατασκευ-

ής Hunslet (0-6-0T), οι ατμομηχανές 11, 12 (4-4-0), 21, 22, 23 (2-6-0), 31 και 32 (2-6-2Τ) και οι εφοδιοφόρες 41 και 42 (4-8-

4Τ) ήσαν NasmythWilson, ενώ οι εφοδιοφόρες 43 και 44 (4-8-4Τ) ήσαν κατασκευής Kitson.

Άφιξη τραίνου στο σταθμό της Ευρύχου (1915)