Eνατενίσεις
137
26 Αυλώνα
52,825
27 Περιστερώνα
54,2125
28 Κατωκοπιά
56,0875
29 Αργάκι
57,25
30 ΣΤΑΘΜΟΣΜΟΡΦΟΥ
59,1875
ΤΜΗΜΑ 3 (1915-1948)
31 Νικήτας
62,125
32 Πάρατζιης (για Πραστειό)
63,15
33 Καζιβερά
64,3
34 Πεντάγυια
66,45
35 Διασταύρωση Καρκώτη
68
36 ΣΤΑΘΜΟΣΚΑΛΟΥ ΧΩΡΙΟΥ 69,8
ΤΜΗΜΑ 3 (1915-1932)
37 Σκουριώτισσα
70,85
38 Φλάσου
72,6
39
ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΥΡΥΧΟΥ
74,55
Δεν συνυπήρχαν όλες οι στάσεις χρονικά, ενώ
μερικές εξυπηρετούσαν μόνο επιβάτες ή φορτία.
Οι πλείστοι σταθμοί ήταν εξοπλισμένοι με μια πε-
ριστροφική πλάκα, καθώς ο ΚΚΣ αποτελείτο από
μονή σιδηρογραμμή. Οι στάσεις βρίσκονταν κατά
κανόνα σε απόσταση από τον οικισμό που εξυπη-
ρετούσαν, όντας έτσι προσβάσιμες και στα γειτο-
νικά χωριά.
Οι σημαντικότεροι σταθμοί βρίσκονταν στην
Αμμόχωστο, τηΛευκωσία, τηΜόρφου και την Ευ-
ρύχου, ενώ οι κυριότεροι ενδιάμεσοι σταθμοί ήσαν:
Πραστειό Μεσαορίας, Γέναγρα, Αγκαστίνα, Τρα-
χώνι Κυθρέας, Κοκκινοτριμιθιά και Καλό Χωριό
Λεύκας. Το διοικητικό κέντρο τουΚΚΣ βρισκόταν
στην Αμμόχωστο, παρά το Γενικό Νοσοκομείο.
Ο ΚΚΣ διέθετε συνολικά 12 ατμομηχανές
1
, 17
επιβατάμαξες (α’ τάξη: 3, β’ τάξη: 6 και γ’ τάξη: 8)
και περί τα 100 βαγόνια και φορτάμαξες πολλα-
πλών χρήσεων, 50 εκ των οποίων αγοράστηκαν
από την Αίγυπτο και την Παλαιστίνη. Υπήρχαν
ειδικά βαγόνια για τη μεταφορά νερού, ζώων, ξυ-
λείας, γεωργικών προϊόντων, εμπορευμάτων και
πυρομαχικών, ενώ μερικά βαγόνια χρησιμοποι-
ούνταν για τη μεταφορά μεταλλεύματος. Ο ΚΚΣ
διέθετε επίσης καμιά εικοσαριά πετρελαιοκίνητες
αυτοκινητάμαξες για διοικητικούς σκοπούς (επι-
θεωρήσεις, μεταφορά ταχυδρομείου, μισθοδοσία
υπαλλήλων κτλ), ενίοτε δε μισθώνονταν σε τρί-
τους (μεταφορά στο γήπεδο του γκολφ, σχολικές
διαδρομές κτλ). Η εισαγωγή τους φαίνεται πως
αποτελούσε απάντηση στις αξιόπιστες και αντα-
γωνιστικές πλέον οδικές συγκοινωνίες, ενώ από
το 1930 διέθετε και ένα μικρό στόλο από πετρελαι-
οκίνητα λεωφορεία Ford.
Το ΓενικόΔιευθυντή/Επιθεωρητή επικουρού-
σε μια μικρή ομάδα από Βρετανούς και Κύπριους,
οι οποίοι είχαν την ευθύνη για το μηχανικό τμή-
μα, το λογιστήριο, την αποθήκη, την κυκλοφορία,
τις προμήθειες, τα έργα και τους λέβητες και προ-
ΐσταντο των ένστολων Ελληνοκυπρίων, Τουρκο-
κυπρίων και Αρμενοκυπρίων υπαλλήλων.
Στον ΚΚΣ εργοδοτούνταν συνήθως περί τα
200-250 άτομα, αναλόγως των οικονομικών, που
ήσαν οργανωμένοι στη
Συντεχνία Σιδηροδρομι-
κών Υπαλλήλων
. Είχαν έντονη συνδικαλιστική
δράση και συμμετοχή σε μικρές και μεγάλες απερ-
γίες το 1938, 1940, 1941 (σχετικά με τη μισθοδοσία
και τις αποδοχές), 1946 και 1951 (υπέρ της συνέ-
χισης της λειτουργίας). Η σημαντικότερη απεργία
σημειώθηκετοΜάρτιοτου1944, όταν1.500κυβερ-
νητικοί εργάτες κατήλθαν σε 23ήμερη παγκύπρια
απεργία, απαιτώντας την αναπροσαρμογή των με-
ροκάματων τους αναλόγως του τιμάριθμου. Κατά
την απεργία τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά,
δεν εκδόθηκαν εφημερίδες και δεν λειτούργησαν
τα μεταλλεία και ο κυβερνητικός σιδηρόδρομος.
*. Το 1940 κατασκευάστηκε μια βοηθητική σιδηρογραμμή (0,317 μίλια) στα βορειοανατολικά του νεόκτιστου Διεθνούς
Αεροδρομίου Λευκωσίας, ενώ παράλληλα λειτούργησε και η ομώνυμη στάση.
1
Οι ατμομηχανές ήσαν συνήθως σκουρόχρωμες με κάποια κόκκινα ή κίτρινα τμήματα. ΗΑτμομηχανή 1 ήταν κατασκευ-
ής Hunslet (0-6-0T), οι ατμομηχανές 11, 12 (4-4-0), 21, 22, 23 (2-6-0), 31 και 32 (2-6-2Τ) και οι εφοδιοφόρες 41 και 42 (4-8-
4Τ) ήσαν NasmythWilson, ενώ οι εφοδιοφόρες 43 και 44 (4-8-4Τ) ήσαν κατασκευής Kitson.
Άφιξη τραίνου στο σταθμό της Ευρύχου (1915)