Background Image
Previous Page  117 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 117 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

115

γ)ΚουρίουΦιλάγριος, δ)ΚιτίουΛάζαρος, ε)Πάφου

Επαφράς, στ) Νεαπόλεως Τυχικός, ζ) Σόλων Αυξί-

βιος, η) άγνωστης πόλης, Κόνων. Η ταυτόχρονη

παρουσία των Εθνικών, Εβραίων και Χριστιανών

οδηγούσε αρκετά συχνά σε συγκρούσεις, ενώ οι

αιρέσεις δεν απουσίαζαν σε τακτά χρονικά διαστή-

ματα. Για τον 2

ο

αι. μ.Χ., ελάχιστα στοιχεία γνωρί-

ζουμε σχετικά με την πορεία του Χριστιανισμού.

Κατά την πρωτοβυζαντινή περίοδο η Κυπριακή

Εκκλησία συνέχισε να είναι οργανωμένη διοικη-

τικάσε επισκοπές και παρέμεινε αυτοδιοικούμενη.

Τον 4

ο

αι μ.Χ. φαίνεται ότι ο Χριστιανισμός αρχίζει

να εδραιώνεται σταδιακά σε μια χρονική περίοδο

που κράτησε περίπου από το 350-400 μ.Χ. Μέχρι

τότε οι πιστοί αναγκάζονταν να κρύβονται σε κα-

τακόμβες, τιμωρούνταν, φυλακίζονταν και αρκε-

τές φορές έβρισκαν μαρτυρικό θάνατο. Ο μεγάλος

αριθμός των παλαιοχριστιανικών εκκλησιών απο-

τελεί το αποκορύφωμα της ακμής και της επικρά-

τησης του Χριστιανισμού. Η Εκκλησία τον 5

ο

αι.

μ.Χ. αναγνωρίστηκε επίσημα πλέον ως αυτοκέφα-

λη, κάτι που επαληθεύτηκε και από τηνΠενθέκτη

Οικουμενική Σύνοδο το 691 μ.Χ. Με το πέρασμα

των αιώνων οι κάτοικοι έζησαν περιόδους ειρήνης

και ευημερίας χωρίς όμως να απουσιάζουν η πείνα,

οι ανομβρίες και οι σεισμοί.

Η λατρεία της Αφροδίτης

1

εξακολουθούσε να

επικρατεί και χρειάστηκαν τρεις και πλέον αιώ-

νες για την πλήρη επικράτηση του Χριστιανισμού

και την αποκοπή των δεσμών με τις παγανιστικές

αντιλήψεις. Κατά τη ρωμαϊκή εποχή, διατηρείται

η λατρεία της θεάς, η οποία όμως άρχισε να παρακ-

μάζει τον 2ο αι. μ.Χ.,

2

αλλά συνεχίζει να λατρεύε-

ται μέχρι τις αρχές του 5ου αι. μ.Χ. Κύρια αιτία της

παρακμής της αποτέλεσε η διάδοση του Χριστια-

νισμού. Σε επίγραμμα του Λουκιανού γίνεται ανα-

φορά για το άγαλμα της γυμνής Αφροδίτης

3

, ενώ ο

Νόννος της αφιερώνει αρκετούς στίχους.

4

Η εγγύτητα του νησιού με τη Συροπαλαιστι-

νιακές ακτές, αλλά και η φυγή των χριστιανών

μετά τον λιθοβολισμό του Στεφάνου

5

το 33 μ.Χ.,

ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονταν και

πολλοί από την Κύπρο

6

, ήταν μερικοί παράγοντες

που συνέβαλαν στη διάδοση του Χριστιανισμού.

7

Κοντά στο 37 μ.Χ. Κύπριοι και Κυρηναίοι που βρί-

σκονταν στην Αντιόχεια δίδασκαν τον λόγο του

Χριστού στους Ιουδαίους που μιλούσαν ελληνικά.

Ανάμεσά τους και ο Βαρνάβας.

8

Στις Πράξεις

τῶν

Ἀποστόλων

(11, 19) αναφέρεται ότι, πριν από την

ιεραποστολή του Παύλου και Βαρνάβα, κάποιοι

άλλοι κήρυξαν τον λόγο τουΘεού στους Ιουδαίους

σε μια περίοδο που η Κύπρος ήταν γεμάτη από ιου-

δαϊκές αποικίες.

9

1

Πορφ.

π. ἀ. ἐμψ.

2, 21-22.

2

App.

Metam.

4, 155.

3

A. G.

16, 163.

4

Κ. Χατζϊωάννου,

ΑΚΕΠ,

τόμ. Β΄, 156-161.

5

Ἀλέξ. Μον.

Ἐγκώμ. εἰς Βαρν.

2, 20· F. Bovon, «The Dossier on Stephen, the First Martyr»,

Harvard Theological Review

96

(2003) 279-315.

6

Πράξ.

11, 19· Γ. Π. Πατρώνου,

Η Κύπρος «Πύλη» του χριστιανισμού προς τον κόσμο των εθνών

(Πάφος 1996), 35.

7

Για τον Χριστιανισμό βλ. Ch. Markschies,

«Das Christentum von den Anf

ӓ

ngen bis in die Sp

ӓ

tantike», στο Fr. Graf,

Einleitung in die lateinische Philologie

(Stuttgart und Leipzig 1997), 520-533.

8

Πράξ.

11, 20-24.

9

Φίλ.

Πρεσβ. πρ. Γάϊον

282: «καὶ οὐ μόνον αἱ ἤπειροι μεσταὶ τῶν Ἰουδαϊκῶν ἀποκιῶν εἰσιν, ἀλλὰ καὶ νήσων αἱ δοκιμώ-

ταται Εὔβοια, Κύπρος, Κρήτη».