Background Image
Previous Page  119 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

117

ενός σημείου και μέσα από τις ενέργειες διαφόρων

άλλων επισκόπων

23

: Ρόδων και Μνάσων Ταμα-

σού

24

, Φιλωνίδης Κουρίου, Θεόδοτος Κυρηνείας,

Τυχικός Νεαπόλεως, Αυξίβιος Σόλων καθώς και

οι Νικάνωρ, Αρίστων, Τίμων

25

και Επαφράς. Ο

Ηρακλείδιος, λίγο πριν πεθάνει, χειροτόνησε ως

αντικαταστάτη του τον Μνάσωνα και τον Ρόδωνα

ως ιερέα, προκειμένου να διαδεχθεί τον δεύτερο.

Μέσα από τη συγκεκριμένη ενέργεια πληροφο-

ρούμαστε ότι ο Ηρακλείδιος τελούσε τα

χριστιανικά μυστήρια μέσα σε μία σπη-

λιά στη Ταμασό.

26

Ο μαθητής του Απο-

στόλου Παύλου, Φιλάγριος, μαρτυρείται

ως επίσκοπος Κουρίου.

27

Η διάδοση του Χριστιανισμού ανά-

μεσα στις ποικίλες ομάδες του λαού στον

τότε γνωστό κόσμο είχε ως επακόλουθο

την υποχώρηση του πνεύματος της πα-

λιάς θρησκείας, κέντρο της οποίας ήταν

η αυτοκρατορική λατρεία. Απέναντι στις

ανατολικές θρησκείες, που από τον 2

ο

αι. μ.Χ. άρχισαν να απλώνονται σε ολό-

κληρη την αυτοκρατορία, το ρωμαϊκό

κράτος έδειχνε μια ανεκτικότητα με την

προϋπόθεση να μην προσηλυτίζουν τους

Ρωμαίους πολίτες. Το ίδιο δεν συμβαίνει

με τον Χριστιανισμό καθώς αντιμετωπί-

στηκε με έχθρα από το ρωμαϊκό κράτος,

γιατί δίδασκε μια νέα κοινωνική τάξη

και ένα καινούριο σύστημα ανθρωπίνων

σχέσεων. Η νέα θρησκεία επέσυρε το μί-

σος των οπαδών των άλλων θρησκειών.

Φήμες και συκοφαντίες κυκλοφορούσαν

για τις συγκεντρώσεις και τις θρησκευ-

τικές τελετές των χριστιανών. Οι συκο-

φαντικές εκστρατείες πήγαζαν από τους

Εβραίους και το ειδωλολατρικό ιερατείο

και φανατίζοντας τον όχλο εναντίον

των χριστιανικών κοινοτήτων. Μερικοί

αυτοκράτορες έπαιρναν μέτρα κατά του

Χριστιανισμού, ενώ άλλοι αδιαφορούσαν.

Οπρώτος μεγάλος διωγμός εξαπολύθηκε

το 64 μ.Χ. από τον αυτοκράτοραΝέρωνα,

ο οποίος κατηγόρησε τους χριστιανούς

για δήθεν εμπρησμό της Ρώμης. Ο διωγμός ήταν

τοπικός χωρίς γενικά μέτρα κατά της χριστιανι-

κής πίστης.

ΟΑπόστολος Βαρνάβας έγινε ο πρώτος επίσκο-

πος Σαλαμίνας και φρόντισε να οργανώσει την Εκ-

κλησία της Κύπρου, χειροτονώντας επισκόπους σε

διάφορα αστικά κέντρα του νησιού. Η δράση των

Αποστόλων υπήρξε καθοριστική για την εξάπλω-

23

R. M. Dawkins (εκδ.),

Leontios Machairas: Recital Concerning the Sweet Land of Cyprus Entitled «Chronice»,

vol. 1 (Oxford 1932),

28 §30

·

A. Παυλίδη,

Λεοντίου Μαχαιρά, Εξήγησις της γλυκειάς χώρας Κύπρου, η ποια λέγεται Κρόνακα τουτέστιν Χρονικόν

(Λευκωσία

2

1995), 24-27 §30

·

Μ. Πιερής - Α. Ν. Κονναρή (επ.)

Λεοντίου Μαχαιρά, Χρονικό της Κύπρου, Παράλληλη διπλωματική

έκδοση των χειρογράφων

(Λευκωσία 2003), 81-2.

24

F. Halkin, (υποσ. 17) 141, 144, 148, 152

· Πράξ. 21, 15-16.

25

Acta Barn. 21.

26

F. Halkin, (υποσ. 17) 167, 169.

27

Κ. Χατζηϊωάννου,

ΑΚΕΠ,

τόμ. Α

, σ. 352.

O άγιος Ηρακλείδιος