Background Image
Previous Page  59 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

57

Κύριος εκφράζει το θέλημά του και τα κρύφια της

σοφίας του.

Ο Θεός της Παλαιάς Διαθήκης δεν είναι ο αφη-

ρημένος θεός των φιλοσόφων, αλλά το πυρ το κα-

ταναλίσκον, ο Θεός των ζώντων, ο Ών. Είναι ο μο-

ναδικός Κύριος, ο ένας, ο παντοδύναμος, ο άυλος

και αόρατος, ο πνευματικός, ο υπερβατικός Θεός.

Ενώπιον του Κυρίου ο άνθρωπος αισθάνεται φόβο

και τρόμο. Οι άγγελοι ενώπιον του προσώπου του

κρύβουν το πρόσωπό τους, ο άνθρωπος «ου δύνα-

ται ιδείν το πρόσωπόν του και ζήσει». Το μυστήριο

του Θεού είναι άρρητο και ανέκφραστο. Όμως, το

άπειρο αυτό μυστήριο αποκαλύπτεται. ΟΘεός επι-

θυμεί το μέγα αυτό μυστήριό του να γίνει γνωστό

στον άνθρωπο, ώστε αυτός να βιώσει τη θεία πραγ-

ματικότητα και ζωή. Σ’ ολόκληρη τη Βίβλο η ανα-

ζήτηση του προσώπου του Θεού αποτελεί την κε-

ντρική γραμμή, πάνω στην οποία κινούνται όλοι

οι μεγάλοι μυστικοί της Παλαιάς Διαθήκης, από

τον Αβραάμ μέχρι τον τελευταίο προφήτη.

Ο πεπτωκώς άνθρωπος αποτελεί τη μόνιμη

φροντίδα του Κυρίου. Θέλει, μέσω της διαθήκης

και του συμβολαίου υπακοής, να σώσει τον άνθρω-

πο, που έπεσε δια της παρακοής. Δια της ανυπακοής

ο Αδάμ έπεσε στο θάνατο και στον υλικό κόσμο της

φθοράς. Δια της υπακοής στο θέλημα του ουρανίου

Πατρός ο άνθρωπος θα επανακτήσει τον κόσμο της

αφθαρσίας και του πνεύματος. Η εξωτερίκευση

της πίστης οδηγεί στη μεταμόρφωση του πιστού

και στην τελική θέα της δόξης του Υψίστου.

ΗΠαλαιά Διαθήκη είναι τεράστια και τα μυστι-

κάκεφάλαιά της πάμπολλα. ΟΑβραάμ, οΜωυσής, ο

Ιώβ, οι προφήτες αποκαλύπτουν το βασίλειο της με-

γαλειότητας του Κυρίου. H μεσσιανική επίσης ανα-

μονή, ηαναμονήδηλαδήτουσωτήροςΧριστού, προ-

ετοιμάζει τους πιστούς για τον ανώτατο προορισμό,

τη βασιλεία της αθανασίας, τη βασιλεία τουΘεού.

Το «κατ’ εικόνα» και «καθ’ ομοίωσιν» της δημι-

ουργίας του ανθρώπου δείχνει τη στενή σχέση και

συνάφεια ανθρώπου και Θεού. Η οικειότητα αυτή

Θεού και ανθρώπου αποκαλύπτει ταυτόχρονα τον

ύψιστο προορισμό του ανθρώπου

·

την υπέρβαση

και την κατά χάριν θέωση. Έτσι ο άνθρωπος κατέ-

χει μια θεία θέση μέσα στη Δημιουργία και ανήκει

πιο πολύ στην πλευρά του θείου παρά του κόσμου.

«Κατ’ εικόνα» Θεού δημιουργήθηκε ο άνθρωπος,

μας υπενθυμίζει η Γένεσις. Ο χοϊκός Αδάμ δέχθη-

κε τη σφραγίδα του Θεού, πήρε την εικόνα της δό-

ξης του Υψίστου. «Θεοί έστε και υιοί Υψίστου πά-

ντες», αναφωνεί ο προφητάναξ Δαυίδ στους Ψαλ-

μούς του. Μέσω του «κατ’ εικόνα» και «καθ’ ομοί-

ωσιν» ο Θεός βρίσκεται μέσα στον άνθρωπο, όπως

ο άνθρωπος βρίσκεται κοντά στο Θεό. Ο άνθρωπος

δεν είναι ένα ξεχωριστό αντίγραφο, αλλά μία «καθ’

ομοίωσιν» εικόνα της δόξης του Υψίστου. Βλέπο-

ντας τον άνθρωπο, μπορούμε να σχηματίσουμε

μια κάποια εικόνα του μεγαλείου της Θεότητας.

Δεν μπορούμε να ιδούμε τον ίδιο το Θεό. Στο ση-

μείο τούτο βρίσκεται η αγάπη, που οφείλει να έχει

ο αδελφός προς τον αδελφό. Είναι η αγάπη προς

τον ίδιο το Θεό. Έτσι φαίνεται η ουράνια καταγω-

γή του ανθρώπου, αλλά και ο ουράνιος προορισμός

του. Ο άνθρωπος ζει και υπάρχει μόνο μέσα στην

πνοή του Θεού, την πνοή της Ζωής. Όταν αποσύ-

ρεται η πνοή της Ζωής, οδηγούμαστε στο θάνατο.

Ο άνθρωπος, λοιπόν, δεν έχει άλλη εκλογή

από του να είναι αδιάλειπτα και μυστικά ενωμένος

με την πνοή της Ζωής, το εμφύσημα αυτό, που ο

Θεός του χάρισε, ώστε να γνωρίσει την ύπαρξη, να

γνωρίσει το θαύμα της οντολογικής υπόστασης.

Για το λόγο τούτο ο άνθρωπος οφείλει συνεχώς ν’

ανακαλύπτει μέσα του την εικόνα της δόξης του

Θεού, ώστε να μπορεί να ζήσει τη θεία ζωή. ΟΜεσ-

σίας έρχεται για να διαδραματίσει το μεγάλο τούτο

άθλο. Να ενώσει τα πριν διεστώτα, να καταλύσει το

μεσότοιχον του θανάτου, ν’ αποκαταστήσει, ως ο

νέος Αδάμ, το αρχαίον της εικόνος του Θεού.

Ο Αβραάμ επελέγη από το Θεό για το ταξίδι της

εξορίας, που είναι ταυτόχρονα και η απαρχή του τα-

ξιδίου της σωτηρίας και της επιστροφής προς την

ουράνια πατρίδα. Η ακλόνητη πίστη του Αβραάμ