58
Eνατενίσεις
προς Κύριον τον Θεόν τον ανάγει στο πρότυπο και
το αρχέτυπο των μυστικών, στο ζηλευτό επίπεδο
του εκλεκτού του Θεού. Μέσω του Αβραάμ ο Θεός
στέλλει και πάλι την ευλογία της σωτηρίας στη χα-
μένη μέσα στο θάνατο ανθρωπότητα. Ο Αβραάμ εν-
σαρκώνει τη μυστική κλίμακα της ανόδου, αποκα-
λύπτει τααπαραίτηταστάδιατης συνάντησηςΘεού
και ανθρώπου. Πρόκειται για τη βαθμιαία μετάβα-
ση από το σκότος στο φως. Η υπακοή του Αβραάμ,
ώστε να εγκαταλείψει την πατρική γη, όπως και η
θυσία του υιού του Ισαάκ, που ετοιμάζεται να προ-
σφέρει στο Θεό, είναι το φωτεινό παράδειγμα της
αμετάκλητης διαθήκης, που συνάπτει μέσω ορα-
μάτων ο αδύνατος άνθρωπος με τον ύψιστο Θεό. Ο
άνθρωπος της σάρκας γίνεται πνευματικό πρόσω-
πο και συνομιλεί απ’ ευθείας, φιλικά, με τον Κύριο.
Πρόκειται για τη μυστική διαθήκη, που συνάπτε-
ται μέσα στη θεία αγάπη, μεταξύ του Δημιουργού
και τουκτίσματός του. ΟΘεός δεν ζητά τίποτε άλλο
εκτός από τη συνέπεια της πίστης στη μυστική
αυτή συνάντηση, στη μυστική αυτή οικοδομή και
εγκατοίκηση. Ηπλήρης, η άνευ όρων εγκατάλειψη
του Αβραάμ στα χέρια τουΘεού, στάθηκε το ανεπα-
νάληπτο παράδειγμα, που στήριξε τους μυστικούς
εραστές του Θεού όλων των αιώνων και όλων των
εποχών. Η ατραπός της πίστης υπήρξε ο μοναδικός
δρόμος της λύτρωσης. Η πίστη στάθηκε ο ακρογω-
νιαίος λίθος της γνώσης των μυστηρίων του Θεού.
Αυτοί, που δέχθηκαν την κλήση, πίστεψαν και
μαρτύρησαν την πίστη προς τον Ύψιστο. Χωρίς
την αμετακίνητη πίστη δεν μπορεί να στηθεί ο μυ-
στικός διάλογος μεταξύ ανθρώπου και Θεού.
Οδρόμος αυτός διέρχεται από πολλές δύσκολες
φάσεις. Ο άνθρωπος πέφτει, σηκώνεται, θεομαχεί.
Κάποτε, όπως ο Ιακώβ, πληγώνεται από το Θεό,
σφραγίζεται. Ο άγγελος θα πρέπει να νικήσει, για
να νικηθεί ο άνθρωπος της παρακοής. Ζητώντας
την άφεση δέχεται την ευλογία, υποτάσσεται στο
θείο θέλημα. Τούτο είναι το ύστατο νόημα της μυ-
στικής μάχης και σύγκρουσης. Το φως δεν έρχεται
χωρίς επώδυνο αγώνα, χωρίς την εξορία, τη μόνω-
ση, την απολύτρωση απ’ όλα τα αγαθά και όλους
τους οικείους. Ο Ιώβ αποτελεί την κλασική περί-
πτωση του πιστού, που δοκιμάζεται μέχρι τέλους.
Η αμετάκλητη πίστη του τον σώζει, όπως σώζει
και εκείνον που ακολουθεί πιστά τ’ αχνάρια του.
Τότε αποκαλύπτεται η κλίμακα των αγγέλων, η
στημένη ανάμεσα ουρανού και γης, όπως την είδε
ο Ιακώβ. Οπληγωμένος από τον άγγελο Ιακώβ στη
μυστική μονομαχία είναι ουσιαστικά ο νικητής,
γιατί, με την πληγή του Θεού στο σώμα, μεταμορ-
φώνεται και ενώνεται με τον Αιώνιο.
Στην Παλαιά Διαθήκη η περίπτωση του Μωυ-
σή είναι επίσης εκπληκτική. Συνομίλησε σαράντα
ημέρες και νύκτες, μέσαστογνόφο τουΣινά, με τον
ίδιο τον Κύριο. Άκουσε το Θεό μέσα από την φλε-
γόμενη και μη καιόμενη βάτο. Ο σεσωσμένος από
τα ύδατα Μωυσής επελέγη από τον Κύριο για να
οδηγήσει στη γη της επαγγελίας το λαό του Ισρα-
ήλ. Προτού, όμως, αναλάβει τη θεία αυτή αποστο-
λή, διέρχεται από την έρημο, από την εξορία. Αυτή
η πορεία κάθε φίλου του Θεού χρειάζεται προπα-
ρασκευή, κάθαρση, προτού κινηθεί ο πιστός στα
βήματα των εντολών του Υψίστου, προτού αντι-
κρύσει πρόσωπον προς πρόσωπον τον Κύριο, όπως
συνέβη με τονΜωυσή, που είδε τα οπίσθια της θεό-
τητας στο όρος Σινά. Ολόκληρος ο βίος τουΜωυσέ-
ως στάθηκε για τους ερμηνευτές και τους Πατέρες
μυστικό πρότυπο στη ζήτηση του Θεού. Ο άγιος
Γρηγόριος Νύσσης αναλύει στο Βίο του Μωυσέως,
κατά ένα εκπληκτικό τρόπο, τα στάδια της θεοπτί-
ας, που γνώρισε ο μεγάλος προφήτης του Ισραήλ.
Στομυστικόδρόμοσυναντούμεεπίσηςτουςμε-
γάλους προφήτες του Ισραήλ. Τα προφητικά τους
λόγια αποκαλύπτουν τα μυστήρια του Ισραήλ, τα
μυστήρια της θεότητας και διαγράφουν το δρόμο
του ανθρώπου προς τη σωτηρία. Προφήτες, όπως
ο Ησαΐας, ο Ιερεμίας, ο Ιεζεκιήλ, ο Δαυίδ, έκλεισαν
στις προφητείες τους τις εντολές του Υψίστου και
φώτισαν τα άδυτα της σοφίας του Θεού.
Η πτωχεία στην Παλαιά Διαθήκη αποτελεί βα-
σική προϋπόθεση για τη λυτρωτική και καθαρτι-
κή πορεία. Στο βασίλειο του Θεού εισέρχονται οι
πτωχοί, γεγονός που τονίζεται και από το Χριστό
στην επί τουΌρους Ομιλία.
Από τα βάθη της Παλαιάς Διαθήκης εξέρχεται
μια κραυγή ελπίδας. Ο Ισραήλ αναμένει την έλευ-
ση της βασιλείας του Θεού. Αυτή η έλευση θα γίνει
πραγματικότητα με τη σάρκωση τουΜεσσία. Ο ερ-
χομός του Θεού επί της γης έχει ως ύψιστο σκοπό
τη σωτηρία του ανθρώπου. ΟΕμμανουήλ ήρθε στο
πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Ήρθε
ο Υιός του ανθρώπου και γνώρισε σταυρό και ανά-
σταση.Και στοάσματωνασμάτωντης έλευσήςτου,
το ευαγγέλιο της Βασιλείας αναμένει να κηρυχθεί
σ’ ολόκληρη την κτίση, απαρχή της αιώνιας ζωής,
για την οποία ο θνητός άνθρωπος προορίζεται.
Β
’
ΜΕΡΟΣ
Ο Μυστικισμός
της Καινής Διαθήκης
Ο μυστικός δρόμος προς το Θεό, όπως διαγρά-
φεται στην Καινή Διαθήκη, θα πρέπει ν’ αναζητη-
θεί στους τέσσερις ιερούς Ευαγγελιστές - Ματθαίο,
Λουκά, Μάρκο και Ιωάννη - στιςΠράξεις των Απο-