Eνατενίσεις
17
l
Του Ιωάννη Καραβιδόπουλου,
Ομότ. Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ
Ερμηνευτική προσέγγιση των χωρίωνΜατθ. 19, 24, Μάρκ. 10, 25, Λουκ. 18, 25.
Η «ΚΑΜΗΛΟΣ»
ΣΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ
ΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑΜΕ ΤΟΝΠΛΟΥΤΟ
1
«Άρχων» χαρακτηρίζεται στη διήγηση του Λουκά (18,18), στον Ματθαίο και Μάρκο γενικά κάποιος («εἷς»), ο οποίος
στη συνέχεια του Ματθαίου χαρακτηρίζεται ως «νεανίσκος» (19,20).
2
Στον Ματθ. αντί «τρυπήματος» ορισμένα χειρόγραφα έχουν «τρήματος» ή κατ΄επίδραση τουΜάρκ. «τρυμαλιάς», στον
Μάρκ. αντί «τρυμαλιάς» έχουν «τρήματος» ή «τρυπήματος» και αντί «ραφίδος» «βελόνης» και στον Λουκ. αντί «τρήμα-
τος» έχουν «τρυπήματος» ή «τρυμαλιάς» και αντί «βελόνης» «ραφίδος».
συζήτηση του Ιησού με τον πλούσιο
άρχοντα
1
για τις προϋποθέσεις εισό-
δουστηΒασιλείατουΘεούτελειώνει
με την επισήμανση του Ιησού προς
τους μαθητές του:
«Εὐκοπώτερόν
ἐστιν κάμηλον διὰ τρυπήματος ρα-
φίδος διελθεῖν ἤ πλούσιον εἰσελ-
θεῖν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦΘεοῦ»
(Ματθ.19,24). Το
λόγιον διασώζεται και από τους τρεις Συνοπτικούς
Ευαγγελιστές με κάποιες μικρές παραλλαγές
2
και
πρέπει για την κατανόησή του να συνδυασθεί με
την αμέσως επόμενη φράση του Ιησού προς τους
έκπληκτους για τον απόλυτο χαρακτήρα της δια-
βεβαίωσής του μαθητές
«παρὰ ἀνθρώποις τοῦτο
ἀδύνατόν ἐστιν, παρὰ δὲ τῷ Θεῷ πάντα δυνα-
τά»
(Ματθ. 19,26 και παράλλ.). Το ερώτημα που θα
εξετάσουμε είναι, εάν η λ. κάμηλος εδώ δηλώνει το
ζώο καμήλα ή το καραβόσχοινο (το παλαμάρι). Η
αφορμή γι’αυτό το σύντομο άρθρο παρέχεται από
σχετικό άρθρο τουΟμότιμουΚαθηγητή της Γλωσ-
σολογίας (ΑΠΘ) και φίλου κ. Χαράλαμπου Συμεω-
νίδη στο περιοδικό
Ενατενίσεις
(2013, τεύχ. 20, Μά-