70
Eνατενίσεις
ξιας λόγου και ιδιαίτερης προσοχής εί-
ναι η φιλοσοφική έννοια της «Χώρας»,
όπως εκείνη απαντάται στον πλατωνι-
κό διάλογο Τίμαιος (48e- 52d). Στο εν
λόγω κείμενο ο Πλάτων ασχολείται με
τη θεογονία και την κοσμογονία και
για πρώτη φορά στο έργο του στέκει σε
ένα
«τρίτοΕίδος»
τουόντος, μεταξύτων
Ιδεών και των αισθητών, εκείνο της
«Υποδοχής»
ή
«Χώρας»: «Θα ξεκινήσουμε τη νέα περιγραφή του σύ-
μπαντος από μία πληρέστερη ταξινόμηση. Ενώ στην
πρώτη μας προσπάθεια είχαμε διακρίνει δύο βασικά
Είδη [τις Ιδέες και τα αισθητά], τώρα πρέπει να προ-
σθέσουμε ένα νέο, τρίτο Είδος» […]. «Το πρώτο είχε
εκληφθεί ως υπόδειγμα, νοητή και αιωνίως αμετά-
βλητη οντότητα. Το δεύτερο ως μίμηση του υποδείγ-
ματος, οντότητα που έχει γεννηθεί και είναι αόρατη.
Δεν διακρίναμε τότε τρίτο Είδος, γιατί πιστεύαμε ότι
τα δύο ήταν αρκετά. Τώρα όμως φαίνεται ότι ηπορεία
των συλλογισμών μάς αναγκάζει να επιχειρήσουμε
l
Του Πέτρου Παπαποστόλου,
Δρος Φιλοσοφίας, Θεολόγου
Η ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ
ΤΗΣ
«ΧΩΡΑΣ»
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ, ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ
ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ