Background Image
Previous Page  76 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 196 Next Page
Page Background

74

Eνατενίσεις

Το κτίσμα ανακαινίστηκε και αποπερατώθηκε από

τον Ισάακιο Κομνηνό (12

ος

αιώνας). Επί λατινοκρα-

τίας (1204- 1261) ο ναός υπέστη ζημιές και κατά τον

14

ο

αιώνα ο μεγάλος λογοθέτης του αυτοκράτορα

Ανδρόνικου Β’, Θεόδωρος Μετοχίτης (1270- 1332)

αναστήλωσε τη Μονή, πρόσθεσε εξωνάρθηκα και

παρεκκλήσι, ενώ μερίμνησε για τα υπέροχα ψηφι-

δωτά του ναού, τα οποία και φιλοτεχνήθηκαν μετα-

ξύ του 1315 και του 1321. Στον κυρίως ναό υπάρχει

το ψηφιδωτό της βρεφοκρατούσας Παρθένου, το

οποίοκαι συγκεντρώνει τοπροαναφερθέν τεράστιο

εννοιολογικό περιεχόμενο.

Και αυτό συμβαίνει γιατί το ψηφιδωτό, αναφε-

ρόμενο στην Θεοτόκο, φέρει την εξής, άκρος βαθυ-

στόχαστη, επιγραφή: Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΧΩΡΗΤΟΥ.

Αυτήηεικόναδίνει ουσιαστικάτοόνομαολόκληρης

τηςΜονής και αναφέρεται στηΘεοτόκο ως

«Χώρα»

.

Ο Γράφων βρέθηκε στην εν λόγω Μονή και η επι-

γραφή έμεινε χαραγμένη στη μνήμη. Ίσως το συλ-

λογικό Ασυνείδητο, τόσο του καλλιτέχνη του 14

ου

αιώνα, όσο του Πλάτωνα ή ακόμα του Λακάν και

του υποφαινόμενου να άγγιξε ένα κοινό νόημα, μία

κοινή αλήθεια η οποία δύναται να περιγραφεί τόσο

με φιλοσοφικούς, όσο με ψυχαναλυτικούς ή θεολο-

γικούς όρους. ΗΠαναγία που οδηγεί στο νεαρό Χρι-

στό, τον σαρκωθέντα Υιό και Λόγο του Πατρός, κα-

λείται

Χώρα,

δηλαδή Υποδοχή, μήτρα και εκμαγείο

που υποδέχτηκε την ανώτερη θεότητα. Η θεολογία

μέσα από μία ασύλληπτη εικόνα συμπυκνώνει όλες

τις παραπάνω σκέψεις του Πλάτωνα και της Κρί-

στεβα, αφού σε μία φράση κρύβει και φανερώνει

ότι ο Θεός (χριστιανικός

Πατήρ,

πλατωνικές

Ιδέες

,

ψυχαναλυτικό

προ-γλωσσικό Σημείο

) χρειάστηκε

μία παρθένο μήτρα-Χώρα (χριστιανική

Θεοτόκος

,

πλατωνική

Υποδοχή

, ψυχαναλυτική

σημειωτική

Χώρα

), ώστε να σαρκωθεί ο Λόγος (χριστιανικός

Υιός/Λόγος,

πλατωνικές

αντιγραμμένες Ιδέες

, ψυχα-

ναλυτική

Γλώσσα

) και να μετέλθει στην ύλη (χρι-

στιανική

μεταπτωτική

ανθρωπότητα

, πλατωνικός

κόσμος των αισθήσεων,

ψυχαναλυτικός

συνειδητός

Λόγος

).ΗΧώρα, ημήτρατηςΘεοτόκου, φιλοξενεί το

θαύμα της σάρκωσης του Υιού τουΘεού, τονΘεό εκ

Θεού απεριχώρητοΛόγο, ο οποίος με λογικές, χρονι-

κές και τοπικές έννοιες δεν μπορεί να προσδιοριστεί

ούτε να

χωρέσει

σε κάτι το υλικό. Η μήτρα της Θεο-

τόκου είναι ακριβώς «Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΧΩΡΗΤΟΥ».

Όπως αχώρητες είναι και οι πλατωνικές Ιδέες, που

όμως διά μέσου της Χώρας καταφέρνουν και αντι-

γράφονται στιςυλικές τουςμορφές, αλλάόπως αχώ-

ρητη είναι και η ψυχαναλυτική Γλώσσα, από τη

στιγμή που η δομή της είναι απλησίαστη και απερί-

γραπτη, όχι μόνο ορμώμενηαπό τασυμβολικάβάθη

του(συλλογικού)Ασυνειδήτου,αλλάμάλλοναπότα

προ- γλωσσικά σημείαμίας πρωτογενούς (σημειωτι-

κής) Χώρας. Πλατωνική φιλοσοφία και στρουκτου-

ραλιστική ψυχανάλυση μπορούν να εκφραστούν

μέσα σε μία ανεκτίμητη εικόνα της παράδοσής μας,

η οποία από τον 14ο αιώναφανερώνει ότι η θεολογία

μπορεί να επικοινωνήσει γόνιμα και ποιοτικά τόσο

με τηφιλοσοφία όσο με τηνψυχανάλυση.

Κλείνοντας, παραθέτουμε τα λόγια της Ε. Με-

λοπούλου, που συμπυκνώνουν τη σημασία και

την αξία του ψηφιδωτού της Μονής της Χώρας:

«Η

ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΧΩΡΗΤΟΥ. Είναι η προσωνυμία της

Θεοτόκου σε μερικές μωσαϊκές παραστάσεις (14

ος

αιώνας) στη Μονή της Χώρας ή στη Μονή των Ζώ-

ντων, που μετά την Άλωση μετατράπηκε σε τέμενος

(Caariye Cami), και τώρα λειτουργεί ως μουσείο. Η

Χώρα του αχωρήτου. Ίσως αυτό το ενθύμιο, από μόνο

του, να είναι αρκετό, να συνοψίζει και να συμπυκνώ-

νει πολλές πτυχές και σημασίες περί “ψυχανάλυσης

καιπίστης”, περί “σημειωτικήςκαιψυχανάλυσης”.Η

σύλληψη της Χώρας του αχωρήτου είναι ασύλληπτη,

ακατανόητη, αποτελεί όμως ταυτόχρονα μία σύντομη

κατονομασία, προς ανάλυση, προς διερεύνηση»

21

.

21

Από την εισαγωγή της Ε. Μελοπούλου, στο: J. Kristeva, όπ. παρ., σελ. 20.