Eνατενίσεις
77
τόχθονες Χριστιανοί έγιναν ο στόχος της αντιαποι-
κιακής αντίδρασης.
Με το τέλος της αποικιοκρατίας στα μέσα του
20ού αιώνα, οι κυβερνήσεις των νέων ανεξάρτητων
κρατώντηςΜέσηςΑνατολής ενεθάρρυναν ενεργώς
την έξοδο των χριστιανών πολιτών τους από την
περιοχή με τη θέσπιση νόμων που περιόριζαν τα δι-
καιώματά τους είτε να ασκούν τα θρησκευτικά τους
καθήκοντα ή να χτίζουν εκκλησίες. Η κατάσταση
των Χριστιανών που παρέμειναν στην περιοχή επι-
δεινώθηκε με την άνοδο του πολιτικού Ισλάμ στις
δεκαετίες του 1950 και του 1960, καθώς ομάδες,
όπως η Μουσουλμανική Αδελφότητα, ενεθάρρυ-
ναν τους Μουσουλμάνους τής Μέσης Ανατολής να
βλέπουν τον εθνικισμό και την ιθαγένεια αυστηρά
μέσα από το πρίσμα τής ισλαμικής ταυτότητας. Η
ειρωνεία ήταν ότι, την ίδια στιγμή, τα κοσμικά δι-
κτατορικά καθεστώτα στη Μέση Ανατολή προσπα-
θούσαν να βελτιώσουν την εικόνα τους στο δυτικό
κόσμο, παρουσιάζοντας τα πολιτικά τους συστήμα-
τα ως μοντέλα που προστάτευαν τις χριστιανικές
μειονότητες από τους φανατικούς ισλαμιστές.
Η άνοδος του διεθνούς ισλαμισμού (τζιχαντι-
σμού) κατά την διάρκεια των τελευταίων δύο δε-
καετιών έκανε την πολεμική κατά των Χριστια-
νών ακόμη πιο πυρετώδη. Η Αλ Κάιντα εξαπολύ-
οντας πόλεμο κατά της Δύσης υπήρξε ιδιαίτερα
επιτυχής στο να παρουσιάζει τις συγκρούσεις ως
μία ολομέτωπη εκστρατεία του Ισλάμ εναντίον του
Χριστιανισμού. Το αποτέλεσμα ήταν ότι πολλοί εκ
τωνΜουσουλμάνων της περιοχής, ακόμη και εκεί-
νοι που δεν υποστηρίζουν την Αλ Κάιντα, πλέον
φανερά πιστεύουν ότι οι Χριστιανοί τής Μέσης
Ανατολής είναι όργανα είτε των δυτικών επιδρομέ-
ων εναντίον των μουσουλμάνων (όπως στην περί-
πτωση του Ιράκ) είτε υποστηρικτές των σκληρών
και «άθεων» τυράννων και δικτατόρων (όπως στη
Λιβύη, την Τυνησία, τη Συρία και την Αίγυπτο).
ΟιΤζιχαντιστέςαντλούντοκαλύτεροπαράδειγ-
μα για την προπαγάνδα τους από την εισβολή των
ΗΠΑ στο Ιράκ του 2003, την οποία παρουσιάζουν
ευρέως ως μέρος μιας χριστιανικής συνωμοτικής
σταυροφορίας εναντίον της θρησκείας του Ισλάμ.
Ριζοσπάστες Μουσουλμάνοι υποστήριζαν με συνέ-
πεια και επιτυχία ότι οι Χριστιανοί της χώρας ευρί-
σκοντο σε συνεννόησημε τον στρατό τωνΗΠΑ. Το
αποτέλεσμα είναι ότι τουλάχιστον 60 χριστιανικές
εκκλησίες έχουν υποστεί επίθεση και πάνω από χί-
λιοι Χριστιανοί έχουν σκοτωθεί, αφότου ανετράπη
οΣαντάμΧουσεΐν, πριναπό έντεκαχρόνια. Σύμφω-
να με εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών, σχεδόν τα
δύο τρίτα των 1,5 εκατ. Χριστιανών στο Ιράκ ανα-
γκάστηκαν να εγκαταλείψουν την χώρα κατά τα
τελευταία δέκα χρόνια, πολλοί για την Συρία, όπου
βρέθηκαν και πάλι υπό επίθεση.
Όταν η Συρία περιήρχετο κάτω από Γαλλικό
έλεγχο, μετά το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου
Πολέμου το 1920, ο Χριστιανικός πληθυσμός της
χώρας αποτελούσε το 30%. Σήμερα, λιγότερο από
εκατόν χρόνια μετά, ο Χριστιανικός πληθυσμός
έχει μειωθεί σε λιγότερο από το 10% του συνολικού
πληθυσμού. Αν και αυτή η μαζική έξοδος έχει επι-
δεινωθεί από τον εμφύλιο πόλεμο, ηπραγματική αι-
τία της έγκειται στην εδώ και δεκαετίες ψυχολογι-
κήαλλαγήπουσυνέβησε όλητηνπεριοχήκαθώς οι
Χριστιανοί αναγνωρίζονται πλέονως εχθροί. Ωστό-
σο, επειδή πολλοί Χριστιανοί τής Συρίας ήταν έν-
θερμοι υποστηρικτές του καθεστώτος Άσαντ - είτε
γιατί οι περιουσίες τους συνδέονταν με την κυβέρ-
νηση είτε επειδή φοβούνταν την δίωξη που μπορεί
να ακολουθήσει αν ανατραπεί ο Άσαντ - ήταν εύκο-
λο για την συριακή αντιπολίτευση να παρουσιάσει
τους Χριστιανούς της χώρας ως στενούς συνεργά-
τες ενός καταπιεστικούκαθεστώτος. Από την έναρ-
ξητου εμφυλίουπολέμουτο2011, περισσότερες από
40 εκκλησίες υπέστησαν ζημιές ή καταστράφηκαν,
πάνωαπό χίλιοι Χριστιανοί σκοτώθηκανκαι εκατο-
ντάδες χιλιάδες άλλοι εκτοπίστηκαν.