Background Image
Previous Page  33 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 196 Next Page
Page Background

Eνατενίσεις

31

l

Τοῦ ΚαθηγητῆΜιχαήλ Γ. Τρίτου

Κοσμήτορος τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς ΑΠΘ

ΗΠΡΟΣΦΟΡΑ

ΤΩΝΝΕΟΜΑΡΤΥΡΩΝ

ΣΤΟΔΟΥΛΟΓΕΝΟΣ

τή διάρκεια τῆς δισχιλιετοῦς ἱστο-

ρικῆς πορείας τῆς Ἐκκλησίας τό

μαρτύριο ὑπῆρξε ἡ οὐσιαστικότερη

ἔκφραση τῆς αὐτοσυνειδησίας της.

Ἄν ἐξαιρέσει κανείς τούς τρεῖς πρώ-

τους χριστιανικούς αἰῶνες, ἡ περίο-

δος ἐκείνη πού ἔχει νά παρουσιάσει

τούς περισσότερους μάρτυρες εἶναι ἡ περίοδος

τῆς Τουρκοκρατίας. Σ’ αὐτήν τήν ἱστορική πε-

ρίοδο τό μαρτύριο βρίσκει τήν οὐσιαστικότερη

ἔκφρασή του στούς νεομάρτυρες, πού ἀποτε-

λοῦν ἕνα ἀπό τά σημαντικότερα κεφάλαια τῆς

νεοελληνικῆς μας διάρκειας.

Μετά τήν ἅλωση τῆς Κωνσταντινουπόλε-

ως ἀπό τούς Τούρκους, ἡ Ἐκκλησία παρέμεινε

ἡ μόνη ὀργανωμένη δύναμη μέσα στό ὑπόδου-

λο Γένος. Τότε ὁ Μωάμεθ Β

ὁ Πορθητής (1451-

1481) τῆς παραχώρησε προνόμοια γιά λόγους

ἱστορικούς, πολιτικούς καί οἰκονομικούς

1

. Τά

προνόμια ἀποτέλεσαν τή νομική βάση ὑπάρξε-

1

Νικ. Ι. Πανταζόπουλου, «Τινά περί τῆς ἐννοίας τῶν προνομίων ἐπί Τουρκοκρατίας».

ΑΙΔ 10

(1943), σσ. 6-8. Πρβλ.

Ἑλένης Ε. Κούκκου, Θεσμοί καί Προνόμοια τοῦἙλληνισμοῦ μετά τήν ἅλωση, Ἀθήνα-Κομοτηνή 1984, σ. 45.