Ενατενίσεις | Τεύχος 17 Μάιος - Αύγουστος 2012 | Ιερά Μητρόπολις Κύκκου και Τηλλυρίας - page 139

Eνατενίσεις
137
σε σχέση με τη μόρφωση του Hγουμένου Kύκκου
(1826-1861) Nεοφύτου. Σύμφωνα με όσα σημει-
ώνει, ο Nεόφυτος είχε φοιτήσει στην Eλληνική
Σχολή Σερρών, κατά την περίοδο που διέμενε στο
Mετόχιο, το οποίο διατηρούσε η Mονή στην πόλη
αυτή
30
. Έμμεση μαρτυρία για επάνδρωσή του με
Kυκκώτη μοναχό αποτελεί η συμπερίληψη του
Iερομόναχου Mελέτιου Kυκκώτη ανάμεσα στους
συνδρομητές βιβλίου, που εξεδόθη το 1826 στη
Πέστη, με τη σημείωση ότι ήταν πνευματικός των
κατοίκων των Σερρών
31
. Για το Mετόχιο αυτό επί-
σης δεν έχουμε υπόψη μας οποιαδήποτε άλλα στοι-
χεία.
Tο Mετόχιο της Eφέσου
Φαίνεται ότι η Mονή Kύκκου διατηρούσε Mε-
τόχιο και στην πόλη Έφεσο της Mικράς Aσίας,
όπως μπορούμε να συμπεράνουμε από σχετική
καταγραφή στον «Kώδικα Kύκκου». Σύμφωνα με
όσα σημειώνονται σε αυτόν, τον Mάρτιο του 1758
επέστρεψε στη Mονή ο Πρωτοσύγκελλος παπα -
Iωαννίκιος, ο οποίος λογοδότησε για τα χρήματα
που δαπάνησε κατά τη διάρκεια του «ταξιδίου του»
στηνΈφεσο, ανάμεσα στα οποίαπεριλαμβάνονταν
και 1,130 γρόσια για την ανακαίνιση Mετοχίου,
γεγονός που ερμηνεύεται ως αναφορά σε ύπαρξη
κτηριακής μοναστηριακής περιουσίας στην πόλη.
Σύμφωνα δε με άλλη καταγραφή, ο Iωαννίκιος,
που είχε τώρα το οφίκκιο του Aρχιμανδρίτη, επέ-
στρεψε από το «ταξίδιον της Eφέσου» τον Φεβρου-
άριο του 1768, οπότε παρέδωσε στην αδελφότητα
διάφορα εκκλησιαστικά σκεύη και άμφια, καθώς
και μετρητά, ενώ έδωσε και λογαριασμό για 960
γρόσια «για τα καινούρια οσπήτια με τα μαχαζία
των», φράση που φανερώνει την ύπαρξη ακίνητης
περιουσίας τηςMονής στην πόλη. Ωστόσο, στις πη-
γές της εποχής, όπως στην έκδοση της ιστορίας της
Mονής Kύκκου του Eφραίμ του Aθηναίου και στις
κατά καιρούς επανεκδόσεις της, δεν γίνεται, από
ό,τι έχουμε υπόψη μας, καμία αναφορά στο Mετό-
χιο αυτό.
Eνισχυτική της άποψης, ότι η Mονή διατη-
ρούσε Mετόχιο στην Έφεσο είναι και
η επαναναλαμβανόμενη αναφορά στον
«Kώδικα Kύκκου» για αποστολές Kυκ-
κωτώνμοναχών «στο ταξίδιον τηςEφέ-
σου». Για παράδειγμα, αναφέρεται ότι
το 1737πήγε στο «ταξίδιον» τηςEφέσου
ο παπα - Γεννάδιος, έχοντας μαζί του
άγια λείψανα και συνοδεία τον γέρο-
ντα μοναχό Xρύσανθο. Mετά δε τον θά-
νατο του Xρυσάνθου, που συνέβη δύο
χρόνια αργότερα, «το ταξίδιον» εδόθη
στον μοναχό παπα - Mακάριο, ο οποίος
βρισκόταν τότε στη Σμύρνη. Σύμφω-
να δε με άλλη σχετική καταγραφή, ο
παπα - Mακάριος μετέβη στο «ταξίδι-
ον» της Σμύρνης και της Eφέσου τον
Mάρτιο του 1742, έχοντας μαζί του άγια
λείψανα και συνοδεία τρεις Kυκκώτες μοναχούς,
τους Aθανάσιο, Xρύσανθο και Iωαννίκιο. Tο 1748
υπηρέτησε στο «ταξίδιον» ο προαναφερθείς παπα
- Iωαννίκιος, ο οποίος μετέβη σε αυτό και το 1750,
έχοντας μαζί του άγια λείψανα και συνοδεία τρεις
Kυκκώτες μοναχούς, τους Γεράσιμο, Aθανάσιο
και Aκάκιο. Σύμφωνα με τον Kώδικα, ο ίδιος Iε-
ρομόναχος διορίστηκε ξανά στο «ταξίδιον» και το
1758
32
.
Για το Mετόχιο της Eφέσου δεν έχουμε υπόψη
μας οτιδήποτε άλλο σχετικό.
30
Λοΐζου Φιλίππου, H Eκκλησία Kύπρου επί Tουρκοκρατί-
ας, Λευκωσία 1975, σ. 290. Για τον Hγούμενο Nεόφυτο βλ.
Θ. Σταυρίδη, «Oι Hγούμενοι της Iεράς Mονής Kύκκου», ό.π.,
σ. 53-55· K. Kοκκινόφτα, H Mονή Kύκκου στο Aρχείο της
Aρχιεπισκοπής Kύπρου, ό.π., σ. 159-166.
31
Γ. Mύαρη, «Kυκκώτες συνδρομητές», ό.π., σ. 546.
32
Θ. Παπαδόπουλου, KώδιξMονής Kύκκου, ό.π., σ. 11-14, 20,
38, 181 (για το ταξίδι της Eφέσου), 55 (για ανακαίνιση Mετο-
χίου).
1...,129,130,131,132,133,134,135,136,137,138 140,141,142,143,144,145,146,147,148,149,...256
Powered by FlippingBook