Ενατενίσεις | Τεύχος 17 Μάιος - Αύγουστος 2012 | Ιερά Μητρόπολις Κύκκου και Τηλλυρίας - page 134

132
Eνατενίσεις
δεσποτικό θρόνο τουκαθολικού) και της Eλεούσας
του Kύκκου (1801)
8
. Στην ίδια Μονή, «ο Μιχαήλ
τουΑποστόλη εκΘετταλίας», όπως υπογράφει, ερ-
γάστηκε, το 1776, για τον σχεδιασμό της σύνθεσης
μεγάλων διαστάσεων Χαλκογραφίας με δεκατέσ-
σερις σκηνές από την ιστορία της και πανοραμική
απεικόνιση του κτηριακού συγκροτήματός της,
που τυπώθηκε στηΒενετία με επιστασία τουΑρχι-
μανδρίτη Κυπριανού, το 1778
9
.
Aπό τις χειρόγραφες ενθυμήσεις του Kύπριου
Iερομόναχου Γερασίμου, που διέσωσε ο ντόπιος
λόγιος Θεόδωρος Xατζημιχάλης, πληροφορούμα-
στε ότι στο Mετόχιο αυτό είχε χρηματίσει το 1792
προϊστάμενος ο Kυκκώτης Iερομόναχος Mελχισε-
δέκ, έχοντας ως συνοδεία τους παπα - Kοσμά και
παπα - Φιλήμoνα. Όπως αναφέρεται, οι μοναχοί
αυτοί πραγματοποίησαν εράνους υπέρ της Mονής
Kύκκου, στις επαρχίες Δημητριάδος, Λαρίσης και
Πλαταμώνος, αντιστοίχως
10
. Στις ίδιες ενθυμή-
σεις αναφέρεται ακόμη, ότι μετά από αίτημα του
Kύπριου Mητροπολίτη Δημητριάδος και Ζαγοράς
(1794-1821) Aθανάσιου Kασσαβέτη, που υπέβαλε
το 1800, ο τότε Hγούμενος Kύκκου έστειλε στο
Mετόχιο της Aγιάς τον Πρωτοσύγκελλο Eυθύμιο,
τον προαναφερθέντα ανεψιό του Γεράσιμο, ο οποί-
ος εργάστηκε αργότερα ως δάσκαλος στο χωριό
Kανάλια του Bόλου, και τον παπα - Aθανάσιο
11
.
Ίσως στο ίδιο Mετόχιο να υπηρέτησε και ο
Kυκκώτης Iερομόναχος Δοσίθεος, ο οποίος εργά-
στηκε στα μέσα του 19ου αιώνα ως διδάσκαλος
στην Aμμόχωστο και στη γενέτειρά του Γύψου,
αφού σε αχρονολόγητη επιστολή του προς τον
Aρχιεπίσκοπο Kύπρου (1854-1865) Mακάριο A
αναφέρεται σε εντυπώσεις που είχε από σχολικούς
κήπους της Θεσσαλίας, κατά την εκεί παραμονή
του
12
.
Eπίσης, ίσως να συνδέεται με το Mετόχιο και ο
Kυκκώτης Iερομόναχος Aγάπιος, ο οποίος υπηρέ-
τησε στην περιοχή της Θεσσαλίας τη δεκαετία του
1830, οπότε εντοπίζεται ως συνδρομητής σε τρία
βιβλία εκκλησιαστικού περιεχομένου, που εκδό-
θηκαν το 1832, 1835 και 1836, με την αναφορά ότι
διέμενε στα Tρίκκαλα
13
.
Aς αναφερθεί ακόμη, ότι στον λεγόμενο «Kώ-
δικα Kύκκου» σημειώνεται πως τον Σεπτέμβριο
του 1740 επισκέφθηκε την περιοχή της Λάρισας ο
Πρωτοσύγκελλος της Mονής Kύκκου Διονύσιος
για διεξαγωγή εράνων, έχοντας μαζί του άγια λεί-
ψανα. Δεν αναφέρεται, όμως, οποιαδήποτε σχέση
του με τοMετόχιο
14
.
Tο Mετόχιο στην Kω
H παλαιότερη αναφορά στο Mετόχιο της Kω
γίνεται στον προαναφερθέντα «Kώδικα Kύκκου»,
όπου σημειώνεται σε καταγραφή, ημερομηνίας
8
Στυλιανού Περδίκη, «Έργα του Mιχαήλ του Θεσσαλονικέ-
ως στην εν Kύπρω Mονή Kύκκου», στον τόμο: Φιλοσοφικής
Σχολής Aριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Tέ-
ταρτη Συνάντηση Bυζαντινολόγων Eλλάδος και Kύπρου,
20-22 Σεπτεμβρίου 2002. Eισηγήσεις - Περιλήψεις ανακοι-
νώσεων, Θεσσαλονίκη 2003, σ. 216-217. Aς σημειωθεί ότι η
εικόνα του Aγίου Mανδηλίου παρατίθεται από τον Στυλιανό
Περδίκη, «Φορητές εικόνες», στον τόμο: Πολιτιστικού Iδρύ-
ματος Iεράς Mονής Kύκκου, Iερά Mονή Kύκκου. Eικών ανε-
σπέρου φωτός, Aθήνα 2010, σ. 372.
9
Στυλιανού Περδίκη, «H περιγραφή της Iεράς Mονής Kύκ-
κου σε μια χαλκογραφία του 1778», Eπετηρίδα Kέντρου Mε-
λετών Iεράς Mονής Kύκκου 1(1990)33-34, όπου δημοσιεύε-
ται επίσης η σχετική επιγραφή με το όνομά του.
10
Nεκτάριου Δρόσου, «Tρεις ενθυμήσεις από την Aγιά για
την Mητρόπολη της Δημητριάδας 1792-1829», Θεσσαλικό
Hμερολόγιο 40(2001)113-114.
11
N. Δρόσου, «Tρεις ενθυμήσεις», ό.π., σ. 113. Για τον Aθανά-
σιο Kασσαβέτη βλ. Kωστή Kοκκινόφτα, «O Kύπριος Mητρο-
πολίτης Δημητριάδος και ZαγοράςAθανάσιοςKασσαβέτης»,
Aπόστολος Bαρνάβας 55(1994)18-21.
12
Για τον Δοσίθεο και το περιεχόμενο της επιστολής αυτής
βλ. Kωστή Kοκκινόφτα, H Mονή Kύκκου στο Aρχείο της
Aρχιεπισκοπής Kύπρου 1634-1878, Λευκωσία 2011, σ. 181-
184, 304-305.
13
Γ. Mύαρη, «Kυκκώτες συνδρομητές», ό.π., σ. 546, 548.
14
Θ. Παπαδόπουλου, Kώδιξ Mονής Kύκκου, ό.π., σ. 13.
15
Για παράδειγμα, άγια λείψανα είχαν μαζί τους οι Kυκκώ-
1...,124,125,126,127,128,129,130,131,132,133 135,136,137,138,139,140,141,142,143,144,...256
Powered by FlippingBook