56
Eνατενίσεις
ώνεται ἁπλῶς διά τῆς χειροτονίας, ἀλλά διά τῆς
μεθέξεως τῆς θεοποιοῦ ἐνεργείας τοῦΘεοῦ, πού
εἶναι ἡ πραγματική βίωση τῆς Πεντηκοστῆς,
ὅπως τό βλέπουμε στήν ζωή τῶν Ἁγίων Ἀποστό
λων, τῶν ὁποίων διάδοχοι εἶναι οἱ Ἐπίσκοποι. Ἡ
βίωση τῆς Πεντηκοστῆς δέν εἶναι ἡ τυπική συμ
μετοχή σέ κάποιο μυστήριο, ἀλλά ἡ μέθεξη τῆς
θεοποιοῦ ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ, διά τῆς ἀποκα
λύψεως τοῦ Θεοῦ καί διά τῶν μυστηρίων.
Ὁπ. ΓεώργιοςΦλωρόφσκυἑρμηνεύει τί εἶναι
ἡ Πεντηκοστή μέσα στήν Ἐκκλησία, καί συνδέ
ει τήν Πεντηκοστή μέ τήν ἈποστολικήΠαράδο
ση καί τήν Ἀποστολική Διαδοχή.
ἩἘκκλησία, κατά τόν π. Γεώργιο Φλωρόφ
σκυ, εἶναι μία, μέ τήν ἔννοια ὅτι ἀποτελεῖ μία
ἑνότητα καί αὐτό σχετίζεται μέ τό ὅτι εἶναι Σῶ
μα Χριστοῦ καί συνδέεται μέ τήν Πεντηκοστή.
«ἩΠεντηκοστή εἶναι τό πλήρωμα καί ἡ πηγή ὅλων
τῶν μυστηρίων καί τῶν μυστηριακῶν πράξεων, ἡ
μία καί ἀνεξάντλητη πηγή ὅλης τῆς μυστηριακῆς
καί πνευματικῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας. Τό νά ζῆ κα
νείς μέσα στήν Ἐκκλησία σημαίνει ὅτι συμμετέχει
στήν Πεντηκοστή
»
3
.
Ἡ Πεντηκοστή πού εἶναι ἡ ζωή τῆς Ἐκκλη
σίας
«διαιωνίζεται μέ τήν Ἀποστολική Διαδοχή, δη
λαδή μέ τό ἀδιάσπαστο τοῦ ἱερατικοῦ ἀξιώματος
μέ τό ὁποῖο κάθε τμῆμα τῆς Ἐκκλησίας εἶναι κάθε
στιγμή ὀργανικά ἑνωμένο μέ τήν πρωταρχική πη
γή»
. Αὐτό σημαίνει ὅτι ἡ Πεντηκοστή δέν μετα
φέρεται καί βιώνεται ἀόρατα, ἀλλά μέσα ἀπό
τήν Ἀποστολική Διαδοχή. Αὐτή ἡ
«Ἀποστολική
Διαδοχή δέν εἶναι ἁπλῶς ὁ κανονικός (kanonical),
τρόπον τινα σκελετός τῆς Ἐκκλησίας»
, ἀφοῦ
«ἡ
ἱεραρχία εἶναι πρωτίστως μιά χαρισματική ἀρχή,
δηλαδή μιά “ὑπηρεσία (ministry) τῶν μυστηρίων”
ἤ μιά “θεία οἰκονομία”».
Ἡ ἱεραρχία
«εἶναι ἕνα ὄρ
γανο τῆς Καθολικῆς ἑνότητας τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι
ἑνότητα τῆς χάριτος. Εἶναι γιά τήν Ἐκκλησία ὅ,τι εἶ
ναι ἡ κυκλοφορία τοῦ αἵματος γιά τό ἀνθρώπινο
σῶμα»
4
.
Οἱ Ἐπίσκοποι εἶναι
«τά ὄργανα τῆς Ἀποστο
λικῆς Διαδοχῆς»
καί αὐτοί ἔχουν εὐθύνη γιά τήν
ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, μέ τό νά τελοῦν τό μυ
στήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας καί τό μυστήριο
τῆς χειροτονίας.
«Ὁ Μυστικός Δεῖπνος καί ἡ Πε
ντηκοστή ἑνώνονται ἀχώριστα μεταξύ τους».
Μέ
αὐτήν τήν προοπτική κάθε Ἐπίσκοπος ἀπο
τελεῖ τήν ἑνότητα καί τό κέντρο τῆς Τοπικῆς
Ἐκκλησίας, γιατί κυρίως ὁ Ἐπίσκοπος μετέχει
σέ αὐτήν τήν «καθολικότητα» τοῦ Σώματος τῆς
Ἐκκλησίας ὅλων τῶν ἐποχῶν
5
. Ἡ χειροτονία
ἑνός Ἐπισκόπου γίνεται ἀπό δύο ἤ τρεῖς Ἐπι
σκόπους, πού δέν ἐνεργοῦν ἀτομικά, ἀλλά ὡς
μέτοχοι αὐτῆς τῆς καθολικότητας τῆς Ἐκκλησί
ας καί ἡ πραγματοποίηση ἤ ἐπέκταση τῆς Ἀπο
στολικῆς Διαδοχῆς, γίνεται στήν ἀδιάσπαστη
καθολικότητα ὅλης τῆς Ἐκκλησίας
6
. Ἔτσι,
«ἡ
Ἀποστολική Διαδοχή ποτέ δέν μπορεῖ νά ἀποσπα
στεῖ ἤ νά διαχωριστεῖ ἀπό τό ὀργανικό περιβάλλον
τῆς ζωῆς τῆς ὅλης Ἐκκλησίας, ἄν καί ἔχει τή δική
της θεϊκή προέλευση»
, γι’ αὐτό καί ἡ Ἀποστολι
κή Διαδοχή
«ποτέ δέν πρέπει νά θεωρεῖται ὡς μιά
ἀφηρημένη ἀπαρίθμηση διαδοχικῶν ἐπισκόπων»
,
ἀλλά ὡς μετοχή στήν Χάρη καί τήν καθολικότη
τα τῆς Ἐκκλησίας
7
.
Ὅμως, ἡ Ἀποστολική Διαδοχή δέν εἶναι
ἁπλῶς μιά σειρά χειροτονιῶν, ἀλλά συνδέεται
ἀναπόσπαστα μέ τήν Ἀποστολική Παράδοση
καί τήν Πεντηκοστή.
«ἩἈποστολική Διαδοχή δέν
πρέπει νά χωριστεῖ ἀπό τήν Ἀποστολική Παράδο
ση, καί στήν πράξη δέν μπορεῖ ποτέ νά χωριστεῖ»
.
Καί αὐτή ἡ Παράδοση, δέν εἶναι μιά παρελθο
ντολογία, καί ἕνα μουσεῖο τοῦ παρελθόντος,
ἀλλά
«ἡ μνήμη τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι, πρῶτα ἕνα
ἀδιάσπαστο ρεῦμα πνευματικῆς ζωῆς πού ξεκινᾶ
ἀπό τό Ὑπερῶο… Πιστότητα στήν Παράδοση, εἶναι
ἐπίσης συμμετοχή στήν Πεντηκοστή καί ἡ Παρά
δοση σημαίνει ὁλοκλήρωση τῆς Πεντηκοστῆς…Πα
ράδοση εἶναι ἡ ἐξουσία (power) νά διδάσκει κανείς,
νά ὁμολογεῖ, νά δίνει μαρτυρία καί νά κηρύσσει
(proclaim) στηριζόμενος στό βάθος τῆς ἐμπειρίας
τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία παραμένει πάντα ἡ ἴδια
καί ἀναλλοίωτη (unimpaired)»
8
.
Ἡ διδασκαλία καί ἡ μαρτυρία τῆς Ἐκκλη
σίας πρωτίστως προσφέρεται ἀπό τήν ἱεραρχία
πού ἐξασκεῖ τό ἔργο αὐτό
«ὡς ὄργανο τῆς Ἐκκλη
σίας»
τό ὁποῖο δεσμεύεται ἀπό τήν
«συναίνεση
τῆς ἐκκλησίας», «ὄχι τόσο καί πάλι ἀπό τήν ἄποψη
τοῦ κανονικοῦ δικαίου ὅσο τῆς πνευματικῆς ζωῆς
καί μαρτυρίας»
.Ἔτσι, ὁἘπίσκοπος διδάσκει τόν
λαό καί δίδει τήν μαρτυρία τῆς ἐμπειρίας τῆς
Ἐκκλησίας καί αὐτήν τήν ἐξουσία τήν λαμβάνει
ἀπό τόν Χριστό καί ὄχι ἀπό τό ποίμνιό του
9
.
Ἡ Πεντηκοστή εἶναι ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας,
καί τῆς ὅλης δομῆς της. Καί ὅσοι μένουν στήν
3
Γεωργίου Φλωρόφσκυ, Δημιουργία καί Ἀπολύτρωση,
μετάφρ. Παναγιώτου Πάλλη, Ἐκδόσεις Πουρναρᾶ, Θεσ
σαλονίκη 2004, σελ. 213
4
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 213
5
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 214-215
6
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 217
7
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 217-218
8
ἔνθ. ἀνωτ. σελ.218-219