Ενατενίσεις | Τεύχος 17 Μάιος - Αύγουστος 2012 | Ιερά Μητρόπολις Κύκκου και Τηλλυρίας - page 68

66
Eνατενίσεις
όταν ο Χριστός στου Γολγοθά τον βράχο πρό-
σφερε τον εαυτό Του Θυσία στον Θεό για μας,
για την άφεση των αμαρτιών μας. Και όχι
μόνο την Σταύρωση του Χριστού, αλλά και
την Ανάστασή Του ζούμε στην θεία Λειτουρ-
γία. Γι’ αυτό και ο Ιερέας, ενώ όλη την εβδο-
μάδα είναι ντυμένος στα μαύρα με το τίμιο
ράσο του, όταν θέλει να λειτουργήσει, βγάζει
τα μαύρα και φοράει λαμπρά άμφια. Γιατί;
Γιατί στην θεία Λειτουργία μαζί με την Σταύ-
ρωση ζούμε και την Ανάσταση του Χριστού.
Και όχι μόνον αυτό αλλά η θεία Λειτουργία
είναι μιά Πεντηκοστή, γιατί παίρνουμε σ’
αυτήν την Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Και
ότι αυτό είναι αλήθεια, φαίνεται από εκείνο
το ωραίο τροπάριο που λέγει ο ψάλτης στο τέ-
λος της Λειτουργίας. Αν σας ερωτήσει κανείς
τί είδατε και τί πήρατε από την θεία Λειτουρ-
γία, να του πείτε αυτό που ακούτε τελευταία
από τον ψάλτη:
«Είδομεν το φως το αληθινόν,
ελάβομεν Πνεύμα επουράνιον»!
Όλη η θεία Λειτουργία, από το
«Ευλογημέ-
νη η Βασιλεία»
μέχρι το
«Δι’ ευχών»
χωρίζεται
σε δυό μεγάλα μέρη. Το πρώτο μέρος τελειώνει
με το Ευαγγέλιο και το δεύτερο μέρος αρχίζει
μετά το Ευαγγέλιο και φθάνει μέχρι το τέλος.
Στο πρώτο μέρος μπορούσαν να μετέχουν όχι
μόνον οι βαπτισμένοι, που λέγονται
«πιστοί»
,
αλλά και οι αβάπτιστοι, που ήθελαν όμως να
βαπτιστούν και γι’ αυτό διδάσκονταν την πί-
στη, οι
«κατηχούμενοι»
δηλαδή. Στο δεύτερο
όμως μέρος, που είναι κυρίως η θεία Λειτουρ-
γία, δεν επιτρεπόταν να παρευρίσκονται οι
κατηχούμενοι, οι αβάπτιστοι δηλαδή, αλλά
μόνον οι πιστοί, δηλαδή μόνον οι βαπτισμένοι.
Γι’ αυτό και ο Ιερέας μετά το Ευαγγέλιο έλεγε
δυνατά:
«Οι κατηχούμενοι προέλθετε»
, δηλαδή
φύγετε. Δεν ήθελαν όμως μερικοί να φύγουν
και στέκονταν έξω στην πόρτα και μάλιστα
έσπρωχναν την πόρτα να ξαναμπούν μέσα.
Γνωρίζοντας αυτό ο Ιερέας, ότι οι αβάπτιστοι
κατηχούμενοι σπρώχνουν την πόρτα για να
ξαναμπούν στην Εκκλησία, για να δουν τί γί-
νεται στην θεία Λειτουργία, πράγμα όμως που
δεν επιτρεπόταν, φώναζε: «Προσοχή στις πόρ-
τες», για να μην μπουν οι κατηχούμενοι μέσα.
«Τας θύρας, τας θύρας»,
έλεγε. Απ’ αυτό, να μά-
θουμε κι εμείς να είμαστε προσεκτικοί για να
μην είναι μέσα στην θεία Λειτουργία αιρετικοί,
όπως είναι οι παπικοί και οι προτεστάντες, ή
άλλοι αλλόθρησκοι άνθρωποι. Όλοι αυτοί δεν
είναι βαπτισμένοι και επομένως δεν μπορούν
να είναι μαζί μας στην θεία Λειτουργία. Ίσως
βέβαια να έχετε ακούσει για συμπροσευχές
δικών μας που γίνονται με αιρετικούς. Αυτά
είναι προδοτικά πράγματα και είναι αναθεμα-
τισμένα από τους αγίους Πατέρες της Εκκλη-
σίας μας.
Τί ιερό και μεγάλο γίνεται μετά το Ευαγ-
γέλιο, ώστε δεν επιτρέπεται να το δουν και να
το ακούσουν αυτό οι αβάπτιστοι; Ό,τι γίνεται
μετά το Ευαγγέλιο, αυτό είναι κυρίως η θεία
Λειτουργία. Σ’ αυτό το τμήμα γίνονται τέσσε-
ρα πράγματα. Γίνονται αυτά που έκανε ο Χρι-
στός την Μεγάλη Πέμπτη. Τί έκανε ο Χριστός
την Μεγάλη Πέμπτη;
Πρώτον:
Έστειλε δύο
από τους μαθητές Του να τού ετοιμάσουν τρα-
πέζι, για να φάνε το Πάσχα.
Δεύτερον:
Στον
Δείπνο αυτό ο Χριστός πήρε στα χέρια Του το
ψωμί, το ευλόγησε και είπε:
«λάβετε, φάγετε,
τούτο εστι το Σώμα μου»·
και πήρε έπειτα το πο-
τήρι με το κρασί, το ευλόγησε κι αυτό και είπε:
«πίετε εξ αυτού πάντες τούτο εστι το Αίμα μου»
.
Τρίτον:
Κοινώνησαν οι μαθητές από τα Χέρια
του Χριστού το Σώμα Του και το Αίμα Του και
Τέταρτον:
Ευχαρίστησαν για την Θεία τους
Κοινωνία.
Αυτά ακριβώς τα τέσσερα γίνονται και σε
κάθε Θεία Λειτουργία.
Πρώτον:
Μετά το Ευ-
αγγέλιο ο ιερεύς στρώνει τραπέζι. Ποιό είναι
αυτό το τραπέζι; Είναι η αγία Τράπεζα. Ρω-
τήστε τους ιερείς σας και θα σας το πουν, ότι
μετά το Ευαγγέλιο ξαπλώνουν πάνω στην
αγία Τράπεζα ένα ιερό Τραπεζομάντηλο. Αυτό
το Τραπεζομάντηλο είναι αντί της αγίας Τρα-
πέζης. Το τραπέζι λέγεται «μένσα» στην λατι-
νική γλώσσα. Και το τραπεζομάντηλο λοιπόν
λέγεται
Αντιμήνσιον
.
Δεύτερον:
Πάνω σ’ αυτό
το Αντιμήνσιο ο ιερέας θα μεταφέρει κατά την
Μεγάλη Είσοδο από την ιερή Πρόθεση τα προ-
σκομισμένα δώρα και θα τα εναποθέσει εκεί.
Αυτά τα δώρα, το ψωμάκι που είναι στο άγιο
Δισκάριο και το κρασί που είναι στο άγιο Πο-
τήριο, όταν ο ιερέας θα πει το
«Τα Σα εκ των
Σων»
και θα διαβάσει μία σχετική ευχή, αυτά
τα δώρα θα μεταβληθούν σε Σώμα και Αίμα
Χριστού. Θα γίνει θαύμα δηλαδή, θα γίνει θε-
οφάνεια.
Τρίτον:
Θα κοινωνήσουν οι χριστια-
νοί, όπως οι Μαθητές στο Μυστικό Δείπνο, το
Σώμα και το Αίμα του Χριστού, και,
Τέταρτον:
Θα ευχαριστήσουμε τον Χριστό, γιατί κοινω-
νήσαμε.
«Ορθοί μεταλαβόντες... αξίως ευχαρι-
στήσωμεν τω Κυρίω»
, ακούμε τον ιερέα να λέ-
γει τελευταία.
1...,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67 69,70,71,72,73,74,75,76,77,78,...256
Powered by FlippingBook