Ενατενίσεις | Τεύχος 17 Μάιος - Αύγουστος 2012 | Ιερά Μητρόπολις Κύκκου και Τηλλυρίας - page 73

Eνατενίσεις
71
ελληνική, με λατρευτικές ενοποιήσεις και διοικη-
τική οργάνωση. Ο Απ. Παύλος δεν συζήτησε ποτέ
με τους συνεργάτες του εάν η παγκοσμιοποίηση
των ημερών του είναι αναστρέψιμη ή όχι πορεία.
Σκέφτηκε μόνο να αξιοποιήσει τα προσφερόμενα
μέσα της και αισθάνθηκε να βαραίνει στους ώμους
του το ιεραποστολικό «δει», το «δει κηρυχθήναι το
ευαγγέλιον πάση τη κτίσει». Και έλεγε: «Ουαί μοί
εστιν εάν μη ευαγγελίζωμαι» (Α
Κορ. 9, 16). Και
έτσι «αναστάτωσε» την οικουμένην κηρύσσοντας
«βασιλέα έτερον, Ιησούν» (Πράξ. 17,7).
Δεν είναι εύκολο εδώ να παρακολουθήσουμε
διεξοδικά τα σημεία αναστάτωσης της ελληνορω-
μαϊκής κοινωνίας και της επελθούσης μεταμόρφω-
σης. Γι’ αυτόας επιτραπεί έναμεγάλοάλμαπολλών
αιώνων, με τη διατύπωση του εξής ερωτήματος:
Ποιο ρόλο διαδραμάτισε ο Απ. Παύλος στη Θεολο-
γία και στην ελληνική κοινωνία του 20
ου
αιώνα.
Θα ξεκινήσω από ένα σημαντικό σταθμό στα
μέσα του 20
ού
αιώνα που είναι ο Β
παγκόσμιος
πόλεμος, γιατί μετά από αυτόν άνθισαν στον τόπο
μας ιδιαίτερα τα θεολογικά γράμματα, πράγμα που
μαρτυρείται στην εκρηκτική αύξηση της θεολογι-
κής βιβλιογραφίας, ιδιαίτερα μάλιστα στην περι-
οχή των βιβλικών και πατερικών σπουδών, αλλά
και φυσικά όλων των άλλων κλάδων της θεολογι-
κής επιστήμης.
Πού οφείλεται αυτή η εντυπωσιακή ανάπτυ-
ξη; (α) Τα ερείπια, υλικά και πνευματικά, που
επεσώρευσε ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος, οδήγησαν
στην άμεση ανάγκη να αντιμετωπίσει η Εκκλησία
και η Θεολογία τα ερωτήματα που δημιουργήθη-
καν στους ανθρώπους ξεκινώντας από μια στέρεη
βάση, όπως είναι οι βιβλικές και πατερικές πηγές
της πίστης. (β) Οι εξειδικευμένες σπουδές των Ελ-
λήνων θεολόγων σε πανεπιστήμια της Ευρώπης
και της Αμερικής, όπου δέχτηκαν ποικίλες προ-
κλήσεις, είχαν ως αποτέλεσμα τον επιστημονικό
διάλογο μεταξύ της παράδοσης της Εκκλησίας και
των σύγχρονων επιστημονικών ρευμάτων. Ακό-
μη και οι αρνητικές προκλήσεις δημιούργησαν γό-
νιμουςπροβληματισμούςμε θετικάαποτελέσματα.
Και (γ) η ίδρυσημιας δεύτερηςΘεολογικής Σχολής
στην Ελλάδα, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
το 1943 (μετά από αυτήν της Αθήνας το 1837), αύ-
ξησε τον αριθμό των θεολόγων στην Ελλάδα και
συνεπώς και την εκπαίδευση των φοιτητών στην
περιοχή της θεολογικής επιστήμης. Η πρόσφατη
ίδρυση και λειτουργία ΤμήματοςΜεταπτυχιακών
Θεολογικών σπουδών στην Πάφο της Κύπρου δη-
μιουργεί νέες ελπίδες για προώθηση των θεολογι-
κών σπουδών στο χώρο της Ορθοδοξίας.
Όλοι οι τομείς της θεολογικής επιστήμης προ-
σείλκυσαν την προσοχή των Ελλήνων ερευνη-
τών. Εκείνη όμως η περιοχή που κυριάρχησε στην
έρευνα, και ιδιαίτερα την βιβλική έρευνα, είναι η
μελέτη των επιστολών του Απ. Παύλου. Εάν το
εκφράσω αυτό με στατιστικά δεδομένα, τα οποία
στηρίζονται σε προσωπική έρευνα
1
, το 35% της
βιβλικής θεολογικής παραγωγής (και ειδικότερα
της Καινοδιαθηκικής) καλύπτεται από μελέτες
που έχουν ως αντικείμενο και περιεχόμενο τις
επιστολές και τη Θεολογία του Απ. Παύλου. Εύ-
λογα θα αναρωτηθεί κανείς, πού οφείλεται αυτή η
προτίμηση. Μπορούμε να οδηγηθούμε σε κάποια
ικανοποιητική απάντηση, εάν λάβουμε υπόψη τα
ακόλουθα δεδομένα:
Ο Απόστολος αυτός είναι ως γνωστόν ο ιδρυ-
τής της Εκκλησίας στην στην Κύπρο και στην Ελ-
λάδα και ως εκ τούτου είναι φυσικό να στρέφεται η
ελληνική θεολογική έρευνα γύρω από το έργο και
τις επιστολές του. Άλλωστε, το 1950 γιορτάστη-
κε στην Αθήνα η επέτειος των 1900 ετών από την
ίδρυση της Εκκλησίας στην Ελλάδα με διάφορες
ομιλίες, εκδηλώσεις και την έκδοσηΠανηγυρικών
τόμων
2
. Έτσι, συν τοις άλλοις δόθηκε και από το
επετειακό αυτό γεγονός ένα κίνητρο για ευρύτερη
μελέτη του έργου του.
Ήδη από το 1925 είχε θεσπίσει ο αείμνηστος
Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Παπαδόπουλος
(1923-1938) την τέλεση Πανηγυρικού Εσπερινού
επί του ιερού βράχου του Αρείου Πάγου κατά την
εορτήν των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, συ-
νέθεσε μάλιστα ο ίδιος και ειδικό Απολυτίκιο για
τον Απόστολο Παύλο («Εθνών σε κήρυκα και φω-
στήρα τρισμέγιστον....»), το οποίο επικράτησε πα-
ράλληλα με το γνωστό Απολυτίκιο «Οι των Απο-
στόλων πρωτόθρονοι...»
3
.
Εξ άλλου, η μορφή του Απ. Παύλου προβλήθη-
κε παντοιοτρόπως από τις διάφορες χριστιανικές
1
Ελληνική Βιβλική Βιβλιογραφία του 20ού αιώνα (1900-
1995), Θεσσαλονίκη 1997, στη σειρά Βιβλική Βιβλιοθήκη
αρ. 10.
2
Πανηγυρικός τόμος εορτασμού της 1900ής επετείου της
ελεύσεως του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα. (Επιμέλεια
καθ. Α. Αλιβιζάτου), Αθήνα 1951. Και επίσης Paulus - Hellas
- Oikumene (An Ecumenical Symposium), Athens 1951.
3
Βλ. Ι. Φουντούλη, «Ο Απόστολος Παύλος στο εορτολόγιο»,
Κληρονομία 22(1990), σ. 261.
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...256
Powered by FlippingBook