78
Eνατενίσεις
της· γύρω από τον άξονα της και γύρω από
τονΉλιο.
Ο χρόνος στην ανθρώπινη
συνείδηση
Ο κύκλος ημέρας και νύχτας ρυθμίζει
στον άνθρωπο το βιολογικό του ρολόι που
φαίνεται να είναι αρκετά ακριβές δεδομένου
ότι συχνά ξυπνάμε λίγα λεπτά πριν χτυπήσει
το ξυπνητήρι. Ωστόσο
«φαίνεται»
να υπάρ
χουν στιγμές που ο χρόνος περνά
«πιο αργά ή
πιο γρήγορα»
.
l
Περιμένοντας κάποιον που αργεί και
βλέποντας το ωρολόι νομίζουμε ότι ο χρόνος
κυλά πολύ αργά.
l
Ως παιδιά οι διακοπές μας τα καλοκαί
ρια ήταν μεγάλες ενώ στη μέση ηλικία ο χρό
νος των διακοπών μας φαίνεται ελάχιστος.
Δε σταματά όμως η χρήση και η εμπειρία
του χρόνου. ΣτηΜουσική γίνεται ρυθμική δι
αίρεση του μουσικού μέτρου ή καλύτερα του
μετρικού ποδιού. Αλλά και στη γλώσσα της
καθαρής
Γραμματικής
δηλώνει τις χρονικές
περιόδους (στο παρελθόν, παρόν και μέλλον)
του ρήματος, όπου γίνονται οι ενέργειες και
συμβαίνουν τα πάθη των υποκειμένων (ενε
στώτας, παρατατικός, μέλλων, αόριστος, ...).
Εδώ ο χρόνος είναι η διάρκεια μιας πράξης
ή ενός φαινομένου που μπορεί να μετρηθεί.
Είναι μια ορισμένη εποχή που έχει αρχή στιγ
μών, ωρών, ημερών, ετών, αιώνων και έχει και
τέλος.
Β
’
Ο χρόνος στην Φιλοσοφία
Ηφύση του χρόνου υπήρξε ένα από τα πο
λύ σημαντικά προβλήματα της Φιλοσοφίας
ήδη από την αρχαιότητα. Τότε ακριβώς δια
τυπώθηκαν μια σειρά από εύλογα ερωτήματα,
όπως: Είναι σωστό να βλέπουμε τον χρόνο να
κυλά; Κι αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, κυλά από
το μέλλον στο παρελθόν με την ανθρωπότητα
κολλημένη σαν βάρκα στη μέση του ποταμού;
Ήμήπως κυλά από το παρελθόν προς το μέλ
λον, παρασύροντας τη βάρκα με τη ροή του;
Δύσκολα ερωτήματα ή πολύ αφηρημένα για
να απαντηθούν και να μας ωθήσουν να απορ
ρίψουμε τη
μεταφορική
εικόνα του
χρόνου ως
ροή
. Αν, ωστόσο επιθυμούμε να απορρίψουμε
την εικόνα της ροής, πώς μπορούμε να συλ
λάβουμε το πέρασμά του; Τι είναι αυτό που
διακρίνει το παρελθόν από το παρόν ή το μέλ
λον ή μήπως δεν υφίσταται αντικειμενική δι
άκριση και ο χρόνος είναι μια ενιαία οντότη
τα που αποκαλείται παρόν; Τι είναι αυτό που
δίνει στο χρόνο την κατεύθυνσή του; Τι είναι
εκείνο που συνηγορεί υπέρ της ασυμμετρίας
μεταξύ παρελθόντος και παρόντος; Υπάρχει
άχρονη ύπαρξη ή μήπως η ύπαρξη γίνεται
αντιληπτή μόνο μέσα στα όρια του χρόνου;
Πολλά από αυτά τα προβλήματα
«αναλύ
ονται»
ή καλύτερα
«τίθενται»
στα
Φυσικά
του Αριστοτέλη, με τη μορφή παράδοξων ή
προβλημάτων που αφορούσαν στην ίδια την
ύπαρξη του χρόνου. Το ένα πρόβλημα είναι
ότι ο χρόνος δεν μπορεί να υπάρχει, γιατί δεν
υπάρχει κανένα από τα επί μέρους τμήμα
τά του (π.χ. η παρούσα στιγμή, που δεν έχει
διάρκεια, δεν μπορεί να υπολογιστεί ως τμή
μα του χρόνου). Αν πάλι αναρωτηθούμε πότε
παύει να υπάρχει η παρούσα στιγμή, το τώρα,
οποιαδήποτε πιθανή απάντηση εμπεριέχει
αντίφαση: όχι στο παρόν, γιατί όσο υπάρχει
υπάρχει. Ούτε στο μέλλον, στην επόμενη στιγ
μή, γιατί στο συνεχές δεν υπάρχει επόμενη
στιγμή. Τα παράδοξα του Αριστοτέλη και του
Ζήνωνα για τον χρόνο και τον χώρο, ώθησαν
Ατομιστές, όπως ο Επίκουρος και ο Διόδω
ρος Κρόνος, θεωρώντας τη δομή του χρόνου
κοκκιώδη (σαν άμμο), αλλά σε αυτή τους την
άποψη συνάντησαν διαφωνία από τους Στω
ικούς, κυρίως τον Σέξτο τον Εμπειρικό. Η θε
μελιώδης ιδεαλιστική λύση, που επιτρέπει σε
διαφορετικές χρονικές στιγμές να συνυπάρ
χουν στο αντικείμενο της ενόρασης, προτά