80
Eνατενίσεις
O κυκλικός χρόνος
Η ιδέα του
«ταυτόχρονου»
συνδέθηκε από
αμνημονεύτων εποχών με την εικόνα του
«κύ
κλου»
, καθώς η σχέση χώρου και χρόνου είναι
ίδια με αυτήν που έχει η ευθεία σε σχέση με
τον κύκλο. Το πρόβλημα του τετραγωνισμού
του κύκλου δεν είναι ιδιοτροπία των
«μαθη
ματικών»
, αλλά ένα πρόβλημα ριζωμένο στην
εσώτατη ύπαρξή μας. Ο κύκλος δεν είναι μια
σειρά απειροστών ευθειών. Κάθε σημείο του
είναι ταυτόχρονα το επόμενο σημείο. Μπο
ρούμε να γράψουμε μια εφαπτομένη στον κύ
κλο, αλλά στην πραγματικότητα δεν πρόκει
ται να αγγίξει τον κύκλο, εκτός και αν δούμε
το θέμα αυστηρώς μαθηματικά.
Κατά τον ίδιο τρόπο μπορούμε να περά
σουμε από το χρόνο στο χώρο, μόνο αν τον
δούμε ως ένα συνεχές, πάλι με τημαθηματική
έννοια. Ο αυθεντικός χώρος δεν είναι μια επι
φάνεια που μπορεί να διαιρεθεί, κατά τον ίδιο
τρόπο που δεν μπορεί να διαιρεθεί ο αυθεντι
κός χρόνος. Από φιλοσοφική άποψη ο χώρος
δεν βιώνεται ως συνεχές, αλλά ως ένας αριθ
μός νησίδων ανάμεσα στις οποίες υπάρχει μό
νον
«κενό»
. Συνεπώς, τόσο ο χώρος όσο και ο
χρόνος δεν είναι παρά μορφές της ζωής, που
δημιουργεί επιλέγοντας καθοριστικά σημεία
και διαστήματα στο χωροχρονικό συνεχές. Ο
χώρος στην πραγματικότητα που βιώνουμε
δεν είναι ένα αφηρημένο μέγεθος, αλλά μια
σειρά «τόπων», όπως ο χρόνος είναι μια σει
ρά φευγαλέων στιγμών. Αυτές τις στιγμές τις
αποκαλούμε εορτασμούς και συνδέονται στε
νά μέσω του
«ημερολογίου»
με τις κυκλικές
εναλλαγές του χρόνου. Ο θερισμός, η σπορά,
η ανατολή ή η δύση ενός ουράνιου σώματος
είναι τα πραγματικά δεδομένα, οι
«πληροφο
ρίες»
από τις οποίες εξαρτάται η ζωή μας μέσα
στο χρόνο.
Στην αρχαία Ρώμη το ημερολόγιο - δηλα
δή οι ημέρες τη σποράς, του θερισμού, του γά
μουκ.λπ. - διακηρύσσοντανμε επίσημο τρόπο
από τον
rex sacrorum
, Βασιλέα των Ιερουργι
ών και διάδοχο του βασιλιά, κατά τις Νόνες,
στο πρώτο τέταρτο της σελήνης. Οι Αζτέκοι
με τη σειρά τους ονόμαζαν την περίοδο των
πενήντα δύο χρόνων,
«δεμάτι του χρόνου»
.
Στο τέλος αυτής της περιόδου όλες οι φωτιές
έσβηναν για να ανάψουν εκ νέου, υποδεικνύ
οντας τη φωτιά ως μέσο μέτρησης των χρονι
κών διαστημάτων. Αν δεν προκηρυσσόταν το
νέο ημερολόγιο τα πάντα σταματούσαν, περ
νώντας στη λήθη (της
Ωραίας Κοιμωμένης
του Κάστρου
).
Ποιος είναι αυτός που προκηρύσσει το νέο
ημερολόγιο; Ο άνθρωπος, ως αντιπρόσωπος
και αγγελιαφόρος της αρχέγονης οντότητας
που προκήρυξε τον
«αρχέγονο χρόνο»
. Η αν
θρώπινη προκήρυξη δεν είναι παρά μίμηση
και επανάληψη της αρχικής προκήρυξης,
της αρχέγονης οντότητας, της ίδιας της Αρ
χής που βρίσκεται πίσω από τη Δημιουργία.
Σύμφωνα με τα λόγια ενός θρησκευόμενου
φιλοσόφου, του Βάλτερ βαν ντερ Βόγκελβα
ϊντ:
Εκείνος που δεν είχε ποτέ αρχή, Εκείνος
που μπορεί να φτιάξει μια vέα αρχή, Εκείνος
σίγουρα μπορεί να φέρει και το τέλος ή την αι
ωνιότητα.
O μυθικός χρόνος
Σημαντική παράμετρος στην αντίληψη
του χρόνου είναι η συνείδηση του
«μύθου»
ως
«αληθινής ιστορίας» και όχι ως παραμυθιού,
όπως τοναντιλαμβάνεται οπολύςκόσμος.Κά
τι σαν σκεύος μεταφοράς της αλήθειας για να
την δεχθεί ο άνθρωπος. Ηαυθεντική σημασία
του μύθου αναφέρεται σε γεγονός που η
«συλ
λογική μνήμη»
διαφύλαξε μέσω του χρόνου
με τον δικό της τρόπο. Κι αυτό γιατί η έννοια
μύθος και η έννοια χρόνος είναι αναπόσπα
στα συνδεδεμένες, καθώς ο μύθος παράγει το
χρόνο, τον γεμίζει με περιεχόμενο και μορφή.
Ανάμεσα στα αποκτήματα του πρωτόγονου
ανθρώπου, έτσι όπως τα αξιολογούν οι σύγ
χρονοι ανθρωπολόγοι, εκτός από τα όπλα, τα
σκεύη και τα εργαλεία, αναφέρονται επίσης οι
χοροί, τα τραγούδια, οι ιστορίες, οι τελετουρ
γίες και τα ονόματα. Όλα αυτά είναι μορφές
έκφρασης του μύθου που περνά από γενεά σε
γενεά
(η δημιουργία κατά την Παλαιά Διαθή
κη, το προπατορικό αμάρτημα)
. Ο μύθος και
η πραγματικότητα είναι άρρηκτα συνυφα
σμένες έννοιες με κυριολεκτική έκφραση μέ
σα στη ζωή. Με αυτή την έννοια ο μύθος είναι
ζωή και η ζωή μύθος. Ηαρχή του κόσμου, της
ανθρωπότητας, η αρχή της ζωής και του θα
νάτου, του ζωικού και τουφυτικού βασίλειου,
η αρχή του κυνηγιού και της καλλιέργειας, η
αρχή της φωτιάς, της λατρείας, των μυητικών
τυπικών και των θεραπευτικών δυνάμεων
είναι μυθικά γεγονότα απομακρυσμένα στο
χρόνο.