Eνατενίσεις
81
Ομύθος είναι ιερή ιστορία. Κι αυτό όχι μό
νο για το περιεχόμενό της αλλά για τις συγκε
κριμένες
«ιεροφάνειες»
που θέτει σε κίνηση.
Η αφήγηση των μύθων της δημιουργίας εν
σωματώνεται στις παγκόσμιες λατρείες, για
τί οι μύθοι είναι από μόνοι τους λατρεία και
συνεισφέρουν στο σκοπό για τον οποίο έχουν
εγκαθιδρυθεί οι λατρείες σε όλον τον κόσμο.
Ηυπενθύμιση της δημιουργίας βοηθά τη ζωή
του ανθρώπινου γένους, δηλαδή της κοινό
τητας ή της φυλής. Σύμφωνα με πολλούς αν
θρωπολόγους,
«ο πρωτόγονος άνθρωπος όχι
μόνον επαναλαμβάνει, αλλά ανασυνθέτει μέ
σω του μύθου την αρχική πράξη της Δημιουρ
γίας»
. Ο αρχέγονος χρόνος είναι δημιουργι
κός. Δημιουργεί αυτό που συμβαίνει σήμερα,
μέσω της επανάληψης του μύθου. Στην πραγ
ματικότητα τίποτα δεν είναι καθορισμένο, τί
ποτε δεν μπορεί να υπάρξει, εκτός και αν ανα
νεώνεται διαρκώς, ενεργοποιούμενο από τον
μύθο.
Γ
’
O χρόνος και οι Θρησκείες
Στη σύγχρονη εποχή μόνον υπολείμμα
τα αυτής της μυθικής άποψης για τον κόσμο
επιβιώνουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι η μυθική
άποψη είναι νεκρή. Επιβιώνει στις μεγάλες
θρησκείες του κόσμου, που ζουν ακριβώς
εξαιτίας της μυθικής τους άποψης για τον
κόσμο και της αιτιολογικής τους σχέσης με
το σωτηριολογικό μύθο. Στην
Εβραϊκή
, στη
Χριστιανική
θρησκεία, στο
Βουδισμό
, τον
Ιν
δουϊσμό
, τον
Ισλαμισμό
, τον
Μανδαϊσμό
, σε
όλες σχεδόν τις αποκαλούμενες μεγάλες ή
μικρές θρησκείες του κόσμου υπάρχει ο μύ
θος της δημιουργίας αλλά και της λύτρωσης,
που είναι στην πραγματικότητα μια δεύτερη
δημιουργία. Υπάρχουν επίσης τα μυστήρια,
καθιερωμένα από τα κεντρικά πρόσωπα κά
θε θρησκείας. Σε κάθε, λοιπόν, ενεργοποίηση
των μυστηρίων, οποιαδήποτε και αν είναι η
εξωτερική μορφή τους, αυτό που αναβιώνει
είναι το ρεύμα της ανανέωσης και κάθαρσης
του κόσμου από τα αρνητικά στοιχεία που η
ανθρώπινη ελευθερία συσσώρευσε πάνω στις
κοινωνίες και τους πολιτισμούς.
Σήμερα η θρησκεία είναι ο κατεξοχήν αν
τιπρόσωπος της εξαγνιστικής σκέψης. Από
αυτή την άποψη, η συμμετοχή στα τελούμε
να μετατρέπει το βιωμένο χρόνο σε χρόνο της
έναρξης της Δημιουργίας, της μέσης και του
τέλους που υποδεικνύεται από την «πρόνοια»
ή τους ίδιους τους εαυτούς μας ως συμμέτο
χους στη δημιουργία. Ένα έξοχο παράδειγμα
αυτής της αλληλοσύνδεσης της αρχής, της
μέσης και του τέλους βρίσκεται στους πρώ
τους στίχους της Θείας Κωμωδίας του Δάντη.
Στο μέσο της ζωής του ο ποιητής βρίσκεται
στο σκοτάδι.Ένα τέρας απειλεί να τον οδηγή
σει στον τόπο όπου
«ο ήλιος είναι σιωπηλός»
.
Σε αυτό το σημείο μια νέα αρχή πρέπει να γί
νει. Κι έτσι γίνεται. Μια δύναμη τον αρπάζει
και αναπροσανατολίζει την ύπαρξή του. Εξα
γνισμένος, μεταμορφωμένος τραβά το δρόμο
του.
Ο έσχατος χρόνος
Με τον έσχατο χρόνο, ή
«εσχατολογία»
,
όπως έχουμε συνηθίσει να την ακούμε, εννο
ούμε την άποψη του ανθρώπου για γεγονότα
που συμβαίνουν στα όρια του δημιουργημέ
νου κόσμου, για το τι υπήρχε πριν τη δημι
ουργία του και για το τι θα υπάρξει μετά το
τέλος του. Περιλαμβάνει τη δόξα και το μεγα
λείο της πρώτης ημέρας, καθώς και τον τρό
μο της τελευταίας ημέρας. Ο αποκαλούμενος
πρωτόγονος άνθρωπος δε γνωρίζει τίποτα για
την εσχατολογία. Γνωρίζει μόνο τον αρχέγο
νο χρόνο, που κατά την άποψή του κυριαρχεί
σε όλη τη ζωή. Ένα χρόνο που ανανεώνεται
διαρκώς μέσα από τα συμβάντα του παρόν
τος, που εγγυούνται τη ζωή του. Όμως, εδώ
λείπει το τέλος της ιστορίας. Ο χρόνος παρα
μένει ακίνητος. Όπως η έναρξη υπονοεί μια
αρχέγονη αρχή, έτσι και κάθε τέλος προϋπο
θέτει μια ολοκλήρωση μια «τελική κρίση».
Οπωσδήποτε μέσα στο σύμπαν ο αρχέγονος
χρόνος συναντά τον έσχατο χρόνο, αλλά μό
νον όταν η ανθρωπότητα προχωρήσει αρκετά
στην οδυνηρή συνειδησιακή της αφύπνιση,
επιλέγοντας για τον εαυτό της είτε τον υπέρ
τατο τρόμο ή την αιώνια ευδαιμονία.
Δ
’
Ο χρόνος στη Φυσική
Εδώ ο χρόνος νοείται ως θεμελιώδης πο
σότητα και όπως οι άλλες θεμελιώδεις ποσό
τητες -
χώρος και μάζα
- ορίζεται με τη
μέτρη
ση
. Συνεπώς είναι
μέγεθος
.
Για την Φυσική ο χρόνος είναι
διάσταση
που επιτρέπει σε δύο ταυτόσημα γεγονότα που
συμβαίνουν στο ίδιο σημείο στον χώρο, να δι
ακρίνονται μεταξύ τους. Το διάστημα ανάμε
σα σε δύο τέτοια γεγονότα σχηματίζει τη βά