Eνατενίσεις
61
τίθεται ἡ ἐπιγραφή
«ὁ Βασιλεύς τῆς δόξης»
.
Ὁ Γέροντας Σωφρόνιος μιλώντας γι’ αὐτήν
τήν θυσιαστική ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ καί τήν
ἐξουσία Του πού γίνεται μέ διαφορετικό τρόπο
ἀπό ὅ,τι οἱ ἐπίγειοι ἄρχοντες κάνει λόγο γιά τήν
ἀντεστραμμένη πυραμίδα…
Σύμφωνα μέ τήν πρωτότυπη αὐτή διδασκα
λία τοῦ Γέροντος Σωφρονίου, ὅλη ἡ κοινωνική
διάρθρωση τῶν ἀνθρώπων ὁμοιάζει μέ πυραμί
δα, στήν κορυφή τῆς ὁποίας βρίσκονται οἱ κο
σμικοί ἄρχοντες, οἱ ὁποῖοι κατεξουσιάζουν τούς
κατωτέρους τους. Αὐτό εἶναι συνέπεια τῆς πτω
τικῆς ζωῆς. Ὅμως ὁ Χριστός μέ τήν ἐνανθρώπη
σή Του ἀνέτρεψε αὐτήν τήν πυραμίδα, ὁπότε ἡ
κορυφή της εἶναι κάτω, ὅπουΑὐτός ὁ Ἴδιος βρί
σκεται. Ἔτσι ἐξηγεῖται ὁ λόγος Του ὅτι ἦλθε νά
διακονήση τούς ἀνθρώπους καί νά θυσιασθῆ γι’
αὐτούς
34
.
Κατ’ οἰκονομίαν καί παραχώρηση μέ τό ὄνο
μα Δεσπότης χαρακτηρίζονται καί οἱ Ἐπίσκο
ποι πού ἐνεργοῦν καί διακονοῦν ἐν ὀνόματι
τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ. Ὅμως, ἡ ἐξουσία πού
ἀσκοῦν εἶναι διαφορετική ἀπό τήν ἐξουσία καί
τήν δεσποτεία τῶν κοσμικῶν ἀρχόντων, εἶναι
διακονία καί θυσιαστική ἀγάπη, κατά τό πρό
τυπο τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ, ὅπως τό ἑρμηνεύ
ει ὁ Νικόλαος Καβάσιλας. Καί μόνον μέ αὐτόν
τόν τρόπο μποροῦν νά μιμοῦνται τόν Χριστό
καί νά ποιμαίνουν τούς ἀνθρώπους. Ὁ ἲδιος ὁ
Χριστός εἶπε:
«Οἱ ἄρχοντες τῶν ἐθνῶν κατακυρι
εύουσιν αὐτῶν καί οἱ μεγάλοι κατεξουσιάζουσιν
αὐτῶν. οὐχ οὕτως ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ’ ὅς ἐάν θέλῃ ἐν
ὑμῖν μέγας γενέσθαι, ἔσται ὑμῶν διάκονος, καί ὅς
ἐάν θέλῃ ἐν ὑμῖν εἶναι πρῶτος ἔσται ὑμῶν δοῦλος»
(Ματθ. κ΄, 25-27). Μπορεῖ κανείς νά εἶναι Δεσπό
της ἀληθινός, ὅταν θά μπορέση νά ἀποκτήση
τό ἦθος τοῦ διακόνου καί τοῦ δούλου καί εἶναι
ἀληθινός διάκονος, ὅταν μετέχη τῶν Δεσποτι
κῶν ἰδιοτήτων τοῦ Χριστοῦ, διά τῆς μιμήσεως ἤ
προσκυνήσεως.
Ἑπομένως, δέν μᾶς φοβίζει ἡ χρησιμοποί
ηση τοῦ ὅρου δεσπότης γιά τόν Ἐπίσκοπον,
ὅταν τεθῆ μέσα σέ αὐτήν τήν χριστολογική καί
ἐκκλησιαστική προοπτική. Ἄλλωστε, κατά τήν
ἔναρξη τῶν ἱερῶνἈκολουθιῶν καί τῆς θείας Εὐ
χαριστίας, στόν Ἐπίσκοπον καί τόν Πρεσβύτε
ρον ἀπευθυνόμενος ὁ Διάκονος λέγει:
«Εὐλόγη
σον, Δέσποτα»
.
Ὁ Χριστός εἶναι Ἀρχιερεύς, Ἐπίσκοπος,
Διάκονος καί Δεσπότης, τό ἴδιο καί ὁ Ἐπίσκο
πος πού εἶναι ἡ εἰκόνα Του, τό μυστήριο τῆς
αἰσθητῆς παρουσίας Του στήν γῆ, εἶναι Ἀρχιε
ρεύς, Ἐπίσκοπος, Διάκονος καί Δεσπότης.
3. Ἡ μέθεξη τῶν προσωνυμιῶν
τοῦ Χριστοῦ καί ἡ
ἐκκλησιαστική διακονία
Ἐφ’ ὅσον τά ὀνόματα τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἤ
πρέπει νά εἶναι καί προσωνυμίες τῶν Ἐπισκό
πων, πού εἶναι εἰς τύπον καί τόπον τῆς πα
ρουσίας Του καί μετέχουν τοῦ μυστηρίου τῆς
Πεντηκοστῆς, πού γνώρισαν προσωπικά τήν
ἀποστολική παράδοση καί στήν συνέχεια διδά
σκουν τόν λαό γιά νά συμμετάσχουν καί ἐκεῖνοι
σέ αὐτήν, πρέπει νά ἐξετασθῆ πῶς οἱ προσωνυ
μίες τοῦ Χριστοῦ γίνονται καί προσωνυμίες δι
κές τους καί πῶς ἐξασκεῖται ἡ ἐκκλησιαστική-
ποιμαντική διακονία στόν λαό.
Στό θέμα αὐτό γίνεται ἐκτενής ἀναφορά στό
σύγγραμμα περί ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας τοῦ
ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου, ὁ ὁποῖος ἐκ
φράζει τήν παράδοση καί ἐμπειρία τῶν πρώτων
αἰώνων τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς. Παλαιότερα
ἀνέλυσα τήν διδασκαλία τοῦ ἁγίου Διονυσίου
γιά τό θέμα αὐτό
35
. Ἐδῶ θά ἀρκεσθῶ στήν διδα
σκαλία τοῦ ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ ὁ
ὁποῖος σχολίασε τά ἔργα τοῦ ἁγίου Διονυσίου,
ἔδωσε σέ αὐτά μεγάλο κύρος καί κινεῖται στήν
ἴδια προοπτική.
Κατ’ ἀρχάς πρέπει νά ὑπομνησθῆ ὅτι τρία
εἶναι τά βασικά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, διά
τῶν ὁποίων ὁ ἄνθρωπος γίνεται καί παραμένει
πραγματικό μέλος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ.
Τό ἕνα εἶναι τό
βάπτισμα
, πού λέγεται εἰσαγω
γικό μυστήριο γιατί εἰσάγει τόν ἄνθρωπο στήν
ἐκκλησιαστική ζωή. Τοῦ βαπτίσματος προηγεῖ
ται ἡ κατήχηση, καί ἡ κάθαρση τοῦ ἀνθρώπου,
δηλαδή ἡ μεταμόρφωση τῶν ψυχοσωματικῶν
δυνάμεών του. Τό βάπτισμα μέ τίς προϋποθέ
σεις αὐτές λέγεται φώτισμα, γιατί ὁ βαπτιζόμε
νος ἀποκτᾶ τόν φωτισμό τοῦ νοός. Ἔπειτα, ἀκο
λουθεῖ τό
Χρῖσμα
πού εἶναι ἡ ἐπιβεβαίωση τοῦ
φωτισμοῦ πού δέχθηκε κατά τό ἅγιο Βάπτισμα.
Στήν συνέχεια, ἀκολουθεῖ ἡ συμμετοχή στήν
θεία Εὐχαριστία
στήν ὁποία ὁ ἄνθρωπος μετέχει
34
ἈρχιμανδρίτουΣωφρονίου (Σαχάρωφ), ὉἅγιοςΣιλουα
νός ὁ Ἀθωνίτης, ἐκδ. ἹεράΜονή ΤιμίουΠροδρόμου Ἔσσεξ
Ἀγγλίας, 102003, σελ. 300-302
35
βλ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγ. Βλασίου, Ἱερο
θέου, Ὀρθόδοξη Ψυχοθεραπεία, Ἱερά Μονή Γενεθλίου
τῆς Θεοτόκου (Πελαγίας), σελ. 67 κ.ἑξ.