Eνατενίσεις
57
Ἐκκλησία πρέπει νά μετέχουν
τῆς ἐμπειρίας τῆς Πεντηκο
στῆς.
«Τό νόημα καί τό μεγαλεῖο
τῆς χριστιανικῆς ζωῆς βρίσκε
ται στήν ἀπόκτηση τοῦ Πνεύμα
τος. Ἐρχόμαστε σέ κοινωνία μέ τό
Πνεῦμα στά μυστήρια, καί πρέ
πει νά ἀγωνιζόμαστε νά πληρω
θοῦμε Πνεύματος κατά τήν προ
σευχή καί τήν δράση. Αὐτό συνι
στᾶ τό μυστήριο τῆς ἐσωτερικῆς
μας ζωῆς. Ἀλλ’ ἀκόμα καί σ’ αὐτό
θεωρεῖται ὅτι ἀνήκουμε στήν Ἐκ
κλησία καί εἴμαστε μέρος τῆς ἴδ
ιας τῆς δομῆς της»
10
.
Ὅταν διασπᾶται ἡἈποστο
λική Παράδοση μέ τήν συνέχεια τῆς πνευματι
κῆς ζωῆς, τότε δέν μπορεῖ νά διατηρηθῆ ἡ Ἀπο
στολική Διαδοχή.
«Ὁπωσδήποτε μιά παραφθορά
τῆς πίστεως δέν μπορεῖ παρά νά ἀποδοθεῖ κατά
τόν ἕνα ἤ τόν ἄλλο τρόπο στήν ἱεραρχία τέτοιων
κοινοτήτων στίς ὁποῖες ἡ ἀποστολική παρακατα
θήκη τῆς πίστεως δέ διαφυλάχθηκε, καί ὅπου τό
πλήρωμα τῆς παραδόσεως ἔχει μειωθεῖ ἀπό δια
κοπές (κενά) μέσα στήν ἱστορική συνέχεια»
. Στήν
κατηγορία αὐτή ἀνήκουν οἱ αἱρέσεις καί τά σχί
σματα
11
.
Τό συμπέρασμα τοῦ π. Γεωργίου Φλωρόφ
σκυ εἶναι ὅτι
«ἡ Ἀποστολική Διαδοχή ἐνισχύεται
μόνο μέ τήν πιστότητα στήν Ἀποστολική Παράδο
ση καί μέ τήν τήρηση (fulfilment) τῆς Ἀποστολικῆς
Παραδόσεως. Στό ἀδιαχώριστο τῆς Ἀποστολικῆς
Διαδοχῆς καί τῆς Ἀποστολικῆς Παραδόσεως βρί
σκεται ἡ πληρότητα (fulness) τῆς Πεντηκοστῆς»
12
.
Αὐτό σημαίνει ὅτι συνδέονται στενά μεταξύ
τους ἡ Πεντηκοστή, ἡ Ἀποστολική Παράδοση
καί ἡ Ἀποστολική Διαδοχή, πού ἐνεργοῦνται
μέσα στήν Ἐκκλησία καί τήν καθολικότητά της
καί μέσα στά πλαίσια αὐτά ἐξασκεῖ τό ἔργο του
ὁ Ἐπίσκοπος καί δίδει τήν μαρτυρία-ὁμολογία
τῆς πίστεως. Ὁ σύνδεσμος αὐτός προϋποθέτει
Ἐπισκόπους πού μετέχουν τῆς θεοποιοῦ ἐνερ
γείας τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἀνέρχονται στό
ὕψος τῆς Πεντηκοστῆς, βιώνουν τήν Πεντηκο
στή, τήν Ἀποστολική Παράδοση καί τήν Ἀπο
στολική Διαδοχή, ὁπότε εἶναι οἱ ἀληθινοί ποι
μένες τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ, πού ὀρθοτομοῦν τόν
λόγο τῆς ἀληθείας.
2. Τό ὄνομα καί οἱ
προσωνυμίες τοῦ
Χριστοῦ
Τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ ἔχει
μεγάλη δύναμη καί ἀξία. Ὁ ἲδιος
ὁ Χριστός εἶπε στούς Μαθητάς
Του μετά τήν ἀνάστασή Του:
«ἐν
τῷ ὀνόματί μου δαιμόνια ἐκβαλοῦ
σι· γλώσσαις λαλήσουσι καιναῖς·
ὄφεις ἀροῦσι· κἄν θανάσιμόν τι
πίωσιν, οὐ μή αὐτούς βλάψει· ἐπί
ἀρρώστους χεῖρας ἐπιθήσουσι, καί
καλῶς ἔξουσι»
(Μάρκ. ιστ΄, 17-18).
Τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ ἐνέρ
γειά Του, ἀφοῦ ὁ Θεός κατά τήν
οὐσία Του εἶναι ἀνώνυμος, ἀλλά κατά τήν ἐνέρ
γειά Του πολυώνυμος.
Οἱ Μαθητές τοῦ Χριστοῦ γνώρισαν τήν δύ
ναμη τοῦ ὀνόματός Του, ἀκόμη καί πρίν τήν
σταυρική Του θυσία καί τήν ἀνάσταση, γι’ αὐ
τό ὁμολόγησαν:
«καί τά δαιμόνια ὑποτάσσεται
ἡμῖν ἐν τῷ ὀνόματί σου»
(Λουκ. ι΄, 17). Καί μετά
τήν ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἔλευση τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος γνώρισαν αὐτήν τήν μεγάλη
δύναμη τοῦ ὀνόματός Του μέ τήν ὁποία ἔκαναν
θαύματα. ὉἈπόστολοςΠαῦλος, ἀναφερόμενος
στήν δύναμη τοῦ ὀνόματος τοῦ Χριστοῦ, λέγει:
«διό καί ὁ Θεός αὐτόν ὑπερύψωσε καί ἐχαρίσατο
αὐτῷ ὄνομα τό ὑπέρ πᾶν ὄνομα, ἵνα ἐν τῷ ὀνόμα
τι Ἰησοῦ πᾶν γόνυ κάμψῃ ἐπουρανίων καί ἐπιγείων
καί καταχθονίων»
(Φιλ. β΄, 9-10).
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἑρμηνεύ
οντας τό ψαλμικό χωρίο
«ἅγιον καί φοβερόν τό
ὄνομα αὐτοῦ»
, λέγει ὅτι εἶναι ὄνομα «ἐκπλήξεως
γέμον, θαύματος πολλοῦ». Ἐάν δέ τό ὄνομα τοῦ
Θεοῦ εἶναι τόσο σεβαστό, πόσο μᾶλλον ἡ οὐσία
Του. Καί ἀναλύοντας
«πῶς τό ὄνομα αὐτοῦ ἅγιον
καί φοβερόν»
λέγει:
«Δαίμονες αὐτό τρέμουσι, νο
σήματα αὐτό δέδοικε, τούτῳ κεχρημένοι τῷ ὀνόμα
τι οἱ ἀπόστολοι τήν οἰκουμένην κατόρθωσαν ἅπα
σαν»
13
. Σέ ἄλλη ὁμιλία του ἀναλύει τήν δύναμη
τοῦ ὀνόματος τοῦ Χριστοῦ λέγοντας:
«Θαυμα
στόν τό ὄνομα αὐτοῦ καί μέγα… Οὐδέν τοῦ ὀνό
ματος τούτου ἴσον· τοῦτο πανταχοῦ θαυμαστόν…
Τοῦτο τό ὄνομα τοσαῦτα ἐργάζεται… Διά τοῦ ὀνό
ματος τούτου ἡ οἰκουμένη ἐπεστράφη, ἡ τυραννίς
ἐλύθη, ὁ διάβολος ἐπατήθη, οἱ οὐρανοί ἀνεώγεισαν.
Ἡμεῖς ἀνεγεννήθημεν διά τοῦ ὀνόματος τούτου. Ἐάν
τοῦτο ἔχωμεν, λάμπομεν. Τοῦτο καί μάρτυρας ποι
9
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 220
10
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 221
11
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 222-223
12
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 223-224
13
Ἰ.Χρυσοστόμου, ἔργα 6, ΕΠΕ σελ. 418