62
Eνατενίσεις
τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ, ὡς
μέλος τῆς Ἐκκλησίας.
Στάτρίααὐτάμυστήρια(Βάπτισμα-Χρῖσμα-
θεία Εὐχαριστία) ἀντιστοιχοῦν οἱ τρεῖς βαθμοί
τῆς πνευματικῆς ζωῆς, ὁ τρόπος, δηλαδή, μέ τόν
ὁποῖο μετέχεται ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ καί ἐνεργεῖ
στόν συγκεκριμένο ἄνθρωπο, πού εἶναι, κατά
τόν ἅγιοΜάξιμο τόνὉμολογητή,
ἡ πρακτική φι
λοσοφία
ἤ κάθαρση-πράξη,
ἡ φυσική θεωρία,
ἤ
φωτισμός, καί ἡ
μυστική θεολογία
, ἤ θεωρία-θέ
α-θεογνωσία. Πρόκειται γιά μιά πορεία τοῦ ἀν
θρώπου ἀπό τό κατ’ εἰκόνα στό καθ’ ὁμοίωση,
ἀπό τήν δουλεία τῶν παθῶν στήν ἐλευθερία τοῦ
πνεύματος, ἀπό τήν γῆ τῆς Αἰγύπτου στήν γῆ
τῆς ἐπαγγελίας. Αὐτή ἡ πορεία συνδέεται στενά
μέ τήν αὔξηση τοῦ ἀνθρώπου στήν πνευματική
γνώση, καί γενικά μέ τήν μυστηριακή καί ἀσκη
τική ζωή. Ἄλλωστε, ἡ συμμετοχή στά μυστήρια
τῆς Ἐκκλησίας δέν γίνεται ἀπροϋπόθετα
36
.
Ἡ μέθεξη τῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας
(Βάπτισμα, Χρῖσμα, θεία Κοινωνία) καί ἡ δι
έλευση τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τούς βαθμούς τῆς
πνευματικῆς ζωῆς (κάθαρση, φωτισμός, θέωση)
γίνεται μέ τήν βοήθεια τῆς ἱεραρχίας, ἡ ὁποία
μετέχει ἀναλόγως τῆς θείας μακαριότητας καί
εἶναι οἱ διάκονοι, οἱ πρεσβύτεροι καί οἱ Ἐπί
σκοποι. Ἔτσι, ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής
στά σχόλια πού κάνει στό σύγγραμμα περί τῆς
ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας τοῦ ἁγίου Διονυσίου
τοῦἈρεοπαγίτου, γράφει ὅτι ἡ θεία μακαριότη
τα εἶναι
«κάθαρσις, φωτισμός, τελείωσις»
, ἀπό τήν
ἄποψη ὅτι ἐνεργεῖ στούς ἀνθρώπους ἀνάλογα
μέ τήν πνευματική τους κατάσταση, γι’ αὐτό καί
«καθαίρει διδάσκουσα, φωτίζει ἀνάγουσα, τελειοῖ
θεοποιοῦσα»
. Οἱ ἱεράρχες, μετέχοντας στήν θεία
μακαριότητα,
«καθαίρουσι, φωτίζουσι, τελειοῦ
σι»,
ἀπό δέ τούς ἱεραρχουμένους,
«οἱ μέν καθαί
ρονται, οἱ δέ φωτίζονται, οἱ δέ τελειοποιοῦνται»
37
.
Σέ ἄλλο σημεῖο ὁ ἅγιος Μάξιμος, σχολιάζο
ντας τό ἔργο τοῦ ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπα
γίτου περί ἐκκλησιαστικῆς ἱεραρχίας, ἀναφέ
ρεται στίς τρεῖς τάξεις τῶν ἱεροτελεστῶν καί τίς
τρεῖς τάξεις τῶν δεομένων τήν ἱεροτελεστία (τῶν
τελουμένων). Οἱ τάξεις τῶν ἱεροτελεστῶν εἶναι
οἱ ἱεράρχες, οἱ ἱερεῖς καί οἱ λειτουργοί (διάκο
νοι) καί οἱ δεχόμενοι τήν ἱεροτελεστία εἶναι οἱ
καθαιρόμενοι, οἱ φωτιζόμενοι καί οἱ θεωρητι
κῶς τελειούμενοι
38
. Ὅλα ὅσα τελοῦνται ἱερα
τικῶς ἔχουν τήν ἀναφορά τους στόν ἱεράρχη,
ἐπειδή αὐτός τά πραγματοποιεῖ μέσα ἀπό τίς
ὑποτεταγμένες σέ αὐτόν τάξεις, στίς ὁποῖες αὐ
τός ἔδωσε τήν δύναμη νά τά ἐνεργοῦν. Ὁ Ἐπί
σκοπος μπορεῖ νά τελῆ καί αὐτά πού κάνουν οἱ
κατώτερες ἀπό αὐτόν τάξεις, ἀλλά ἐκεῖνες δέν
μποροῦν τά τελοῦν τά ὑπέρτερά τους
39
.
Καί σέ ἄλλο ἔργο του ὁ ἅγιος Μάξιμος ἀνα
φέρεται στό θέμα αὐτό. Γράφει ὅτι τήν θέση τοῦ
διακόνου κατέχει «ὁ πρός τούς ἱερούς ἀγῶνας
ἀλείφων τόν νοῦν καί τούς ἐμπαθεῖς λογισμούς
ἀπελαύνων ἀπ’ αὐτοῦ». Τήν θέση τοῦπρεσβυτέ
ρου κατέχει «ὁ εἰς τήν γνῶσιν τῶν ὄντων φωτίζων
καί τήν ψευδώνυμον γνῶσιν ἐξαφανίζων». Καί
τήν θέση τοῦἘπισκόπου κατέχει «ὁ τῷἁγίῳμύ
ρῳ τελειῶν τῆς γνώσεως τῆς προσκυνητῆς καί
ἁγίας Τριάδος»
40
.
Ὁ Ἐπίσκοπος τελεῖ τά Μυστήρια, ἀφοῦ
ἔλαβε τήν ἀρχιερατικήΧάρη μέ τό μυστήριο τῆς
χειροτονίας του. Ἀλλά γιά νά ὀρθοτομῆ τόν λό
γο τῆς ἀληθείας καί νά ποιμαίνη θεραπευτικῶς
τούς ἀνθρώπους θά πρέπη νά μετέχη τῶν ἐνερ
γειῶν τοῦ Θεοῦ, καί κυρίως νά κοινωνῆ τῆς θεο
ποιοῦ ἐνεργείας τοῦΘεοῦ. Τότε ἀνταποκρίνεται
πλήρως στό ἔργο τῆς διακονίας τῶν ἀνθρώπων,
κατά τό πρότυπο τοῦ Χριστοῦ.
Ἑπομένως, ὁ Ἐπίσκοπος κοινωνεῖ τῶν
ὑψηλῶν ὀνομάτων τοῦ Χριστοῦ, ὅταν μετέ
χη τῆς θεοποιοῦ ἀκτίστου Χάριτος καί τότε οἱ
προσωνυμίες τοῦ Χριστοῦ γίνονται καί δικές
του προσηγορίες.
4. Τό ἔργο τοῦ Ἐπισκόπου
Τήν Μ. Παρασκευή, πού διαβάζεται ἡ ἀκο
λουθία τοῦὌρθρου τοῦ Μ. Σαββάτου, μετά τήν
ἐπιστροφή τῆς πομπῆς τοῦ Ἐπιταφίου στόν
Ἱερό Ναό, καθορίσθηκε ἀπό τούς Πατέρας τῆς
Ἐκκλησίας νά διαβάζεται ἡ γνωστή προφητεία
τοῦ Προφήτου Ἰεζεκιήλ, σύμφωνα μέ τήν ὁπο
ία ὁ Θεός τόν ὁδήγησε σέ ἕνα μέρος πού ἦταν
γεμάτο ἀπό ἀνθρώπινα ὀστά, «ξηρά σφόδρα».
Τόν ρώτησε: «εἰ ζήσεται τά ὀστᾱ ταῦτα;». Στήν
ἀπάντηση τοῦ Προφήτου ὅτι Αὐτός ὡς Θεός
36
βλ. ἀνάλυση εἰς: Ἱερομονάχου (νῦν Ἐπισκόπου Ράσκας
καί Πριζρένης) Ἀρτεμίου Ραντοσάβλιεβιτς, Τό Μυστήρι
ον τῆς σωτηρίας, κατά τόν ἅγιο Μάξιμον τόν Ὁμολογη
τήν, Ἀθῆναι, 1975 σελ. 125 κ.ἑξ.
37
Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ, Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν
καί ἀσκητικῶν, Πατερικαί ἐκδόσεις Γρηγόριος Πα
λαμᾶς» τόμ. 14 Ε σελ. 230
38
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 410
39
ἔνθ. ἀνωτ. σελ. 402-406
40
Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ, ἔνθ. ἀνωτ. τόμ. 14, σελ. 220